OT: odliseni FAT a VFAT

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Středa Únor 24 07:31:34 CET 1999

> Nevite nekdo, jak se da jednoduse odlisit FAT a VFAT(FAT32)?

Pozor ! VFAT neni totez co FAT32.

Jednotlive druhy FAT maji v partition table ruzna cisla :

FAT :
	1	DOS 12-bit FAT
	4	 DOS 16-bit <32M
	6	DOS 16-bit >=32
	16	hidden DOS 16-bit >=32

FAT32 :
	B	FAT32
	1B	hidden FAT32

Blizsi info viz fdisk (prikaz l).

Rozdil mezi FAT a VFAT je velice maly. Oba systemy jsou vzajemne
kompatibilni.

 - "klasicka" FATka ma jmeno souboru ulozeno s konvenci 8+3
(jmeno+pripona)
 -  VFATka je FAT (FAT32) rozsirena o dlouhe nazvy podle konvence M$.
(max 64 znamku ?)

Ale i ve VFATce jsou ulozeny jednoznacne nazvy 8+3. Pri shode
na prvnich 8-mi mistech se vetsinou dava na druhou (treti ...) pozici
od konce znak ~ + cislo (napr. "Netscape Naviator.lnk" se ulozi jako
"NETSCA~1.LNK"). Dlouhe nazvy nejsou u vsech polozek, ale jen u tech,
kde se neda zapsat nazev podle stare konvence. Oba nazvy jsou
rovnocenne - napr. prikaz "start NETSCA~1.LNK" spusti aplikaci, i
kdyz cely dlouhy nazev je jiny.

Z toho plyne nasledjici kompatibilita (pri cteni) :

 - pokud pripojime VFAT jako FAT, budou videt jenom zkracene nazvy
8+3, ale vsechny soubory a adresare budou normalne dostupne.

 - pokud pripojime FAT jako VFAT, bude pracovat normalne, protoze se
vechny polozky budou chovat normalne (specialni pripad louheho
nazvu - nemaji dlouhou slozku v nazvu vyplnenou).

Pri zapisu to bude horsi :
 - VFAT pripojena jako FAT muze manipulovanim se soubory ztratit
vazbu mezi polozkou a rozsirenym nazvem => dlouhy nazev se ztrati
(muze ztratit)

 - FAT pripojena jako VFAT se muze zapisem stat skutecnou VFATkou
(bude zapsan dlouhy nazev).

Snad jsem to moc nepopletl.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz