Reacke na: OZNAMENI: pruzkum oper...

David Kuzela kuzela na mbox.vol.cz
Pátek Únor 26 20:31:57 CET 1999

Zdravim vsechny,

>  1) OS je pripraven na cokoli.
>  2) OS funguje bez logickych chyb. (za vypadek elektriny prece nemuze)
>
> A ted jednoduche zhodnoceni:
> Linux nesplnuje ani jednu z techto podminek. A dokonce se ani jedne
> znich neblizi.
> Billova Okna se zacinaji blizit alespon prvnimu bodu.

Linux se imho dost blizi (alespon z meho pohledu uzivatele ktery migroval
z Windows) bodu druhemu...
Navic bych rozhodne vyzdvyhl bod treti, tj. dokumentaci. Tu ma Linux
vyresenou perfektne, kdezto ve Winows jsem se, kdyz mi zniceho nic prestala
chodit tcp/ip sit, ze se mam podivat do helpu, kde nebylo v podstate nic;
opravdu me dostalo, kdyz jsem procital NT (Workstation) Resource kit, kde
je u kazdeho druheho problemu neco jako: "Zkuste tohle, kdyz to nevyjde,
kontaktujte systemoveho administratora".

Ja osobne davam prednost Linuxu hlavne proto, ze poskytuje velke mnozstvi
sluzeb (navic mam vse free a v distribuci, ve windows je kazdy uzitecnejsi
program shareware/komercni), obsahuje dostatek dokumentace (takze kdyz
neco nevim nemusim kupovat, zadnou dalsi literaturu od LinusPressu :-),
je vytecne konfigurovatelny (prizpusobitelny individualnim potrebam uzivatelu)
a kdyz neco nechodi, vim, ze je to obvykle moje chyba a ta se da vystopovat
a odstranit. Problemy ve Windows se resit nevyplati, protoze vysledek je
znacne nejisty a reinstalace je rychlejsi...

> Ac by nekdo mohl namitnou ze linux je pripraven na vse, ze je pod nim
> mozne temer cokoli jen staci tu a tam cosi nakonfigurovat popripade si
> vytvorit jednoduchy skriptik nebo jen trosku upravit zdrojaky a pak je
> zkompilovat. Tak tomuhle se rika uprimne receno Prazdna veta, jejiz
> obsah muzeme klidne i prehlednout. Vzdyt to same muzu UDELAT pod
> kazdym dalsim operacnim systemem.

Viz vyse - velka vyhoda Linuxu je dostupnost vetsiny beznych sluzeb
zdarma, takze mohu zkouset spostu veci, ktere na jsou na windows dostupne
pouze jako komercni software, na ktery nemam. (a ktery bych stejne kvuli
nekolika experimentum nekupoval).

> Zakladni problem v celem navrhu systemu Unix->Linux vidim v tom, ze
> podle meho nazoru se stale jeste  neodpoutal od sveho prapuvodniho
> urceni. (podle me vojensky ucel - ale to je pouze ma domenka to prosim
> neberte zcela vazne).

Unix vznikl z projktu Unics (a ten z projektu Multics), ktery nevim
k cemu slouzil, ale pokud si dobre pamatuji, tak prvni "ostre" nasazeni
UNIXu bylo provedeno v patentovem oddeleni (imho AT&T). IMHO je z teto
doby "zatizen" dost, ale je to stesti, protoze kvuli pozadavkum tohoto
oddeleni vzniklo mnozstvi textovych utilit.

> No a ted je takova drobna uvaha na tema ovladace k hardwaru. (Dalsi
> slova jsou jen uvaha nicim nepodlozena). Bill je ekonom/obchodnik a
> snazise jen o to aby mel co nejvetsi uspech aby prodal co nejvice
> svehozbozi/sluzeb. Omrzime se pouze na ty co potrebuji jeho sluzby.

takovi me uz davno omrzeli :-)))

> To jsou ti co si koupili nejaky hardware, ke kteremu jsou ovladace
> pouzou k billovym sluzbam. Jinymy slovy kdyz budou existovat veci
> ktere se boudou dat pouzivat jen s billovymi sluzbami tak se budou
> vyuzivat jen billovy sluzby. ....

Nebo naopak, kdyz vyrobce hardwaru nepodporuje muj OS, tak jeho vyrobky
byt sebelepsi nakupovat jednoduse nebudu, pokud bude uzivatelu Linuxu
dost. A ja myslim, ze bude, i kdyz si vetsina z nich poridi Linux pouze
"na hrani" a "pracovat" (a hrat si hry :-) bude na windows, tak ovlivnit
trh budou moci dostatecne. Jedn doufam, ze ta doba prijde brzy, naznaky
uz jsou - Creative Labs napriklad, coz je firma dost orientovana na
"herni" HW.

> Zamerne tuto uvahu nedokoncim ale snad kazdy pochopil co tim chci rict
> a jake jsou financni moznosti billovy firmy.

Ano, vim kdo vevodi zebrickum nejbohatsich obyvetel tehle planety, ale
doufam, ze i skvely marketing lze polozit diky kvalite, ktera se dokaze
propagovat sama (tedy presneji diky spokojenym uzivatelum a internetu).

>  A ma otazka? Je nekde obchodnik ktery nabizi linuxovske sluzby?

Je, ale imho je v teto konfrerenci stale zakazana reklama, takze zkuste
nejaky vyhledavac (jejich jmena se tu cas od casu objevuji, takze muzete
projit i archiv konference)

> A ted neco na uklidneni. V cisle Computer Worldu z 12.unora byla
> tablka pouzivanych OS na serverech po svete .. V  mezirocnim
                           ^^^^^^^^^
> procetualnim zastoupeni vzostl linux z 6 na 17 procent zatimco NT o
> nejakou desetinku poklesla. Samozrejme je treba jeste znat mezirocni
> narust serveru ale to je vedlejsi. A co je pro rozsireni linuxu
         ^^^^^^^

nemeli to druhe byt pracovni stanice?

> nejdulezitejsi tak v posledni dobe se zvedl pocet her urcenych pro
> operacni system linux. Mozna pro vas ty hry nejsou tak dulezite ale
> pokud se jedna o rozsireni jakehokoli OS jsou hry asi jednim z prvnich
> veci ktere rozhoduji.

Myslim, ze tu chyby spojeni "v domacnostech".

Ale ani to neni 1oo% pravda. Ja sam pouzivam Linux predevsim doma, kde
se skvele osvedcil, protoze stiha fungovat jako server (i dial-in) i jako
moje pracovni stanice (ackoli je to pouze p133/48).

> Nejsem narocny na  vyber OS .. plne mi vyhovoval dos protoze jsem si
> pod nim mohl delat co jsem chtel nevim o zadnem jinem OS ktery by

Coz vsechny nutilo mit nainstalovanych nekolik antiviru... :-)

> tohle umoznil. Teprve nedavno jsem prestal pouzivat w3.1 a
> nainstaloval si w95 hlavne kvuli tomu abych mohl napsat slusny dopis
> (Office) a mel ho i jakstak bez preklepu (podpora cestiny). Linux je v
> mem zajeti teprve mesic pro me vyziti mi zcela postacuje. Ale nemam
> tuseni jak bych mel v nem napsat na svem pocitaci nejaky normalni
> dopis a jak ho vytisknout, na toz jeste barevne. V dose , w3.1 a w95,
> jsem vytiskl prvni zkusebni stranku do nekolika minut po prineseni
> tiskarny.

Je mi lito, s barevnym tiskem vam moc neporadim, mam pouze cernobilou
LaserJetku (velice dobre podporovanou v Linuxu :-), kterou jsem nemusel
takrka vubec konfigurovat.

> Jeste neco na zaver: Byl jsem a stale jeste jsem presvedcovan ze
> normalni uzivatel je s prominutim de*il. Pokud pouzijete pro nej
> trochu slozitejsi funkci ktera neni obecne intuitivni tak tu funkci
> zavrhne. A linux je sice jednoduche reseni slozitych programatorskych
> myslenek ale zdaleka funkce ktere nabizi nejsou pro normalniho
> uzivatele. Abyjste roumeli zeptam se velice jednoduse kolik z vas si
> umi neco vyprat v automaticke pracce? Ze jste to nezkouseli? Proc?
> Je to snad slozite? ...

Nekolikrat jsem byl okolnostmi prinucen - je to veda, ale pokud vas napadne
se nejprve podivat do navodu, pak mate vyhrano :-)

David Kuzela

 email: kuzela na mbox.vol.cz
 icq:   24470559   [dawyd]