Zmena velikosti a presun ext2 oblasti

Boško Jaromír bosko na stapro.cz
Pondělí Leden 11 08:37:07 CET 1999

PROSIM, jakekoliv oprace provadet s rozmyslem!!!

Zmena velikosti a presun LINUXovske oblasti
  ( oblast=partition, /dev/hdxx  memena oblast)

Zdroj: ftp.powerquest.com/pub/utilities/resize2fs.rpm

Zmena velikosti fs EXT2
-----------------------
Najedu Linux z diskety nebo z (oblasti, kterou nebudu menit).
Nejprve se podivam fdiskem kolik ma cela oblast menena oblast

Zvetseni fs :
 Nejprve predem fdiskem ZVETSIT oblast.
  - odstranit oblast
  - vytvorit novou od stejneho cylindru !!! (n)
  - zapsat (w)
 resize2fs -f -F -p /dev/hdxx

Zmenseni fs:
 resize2fs -f -F -p /dev/hdxx YYYY

  f  force, provede vzdy,
  F  flush, vyprazdni buff,
  p  vypisuje procenta
  YYYY  pocet bloku!!! noveho filesystemu,
   pokud se neuvede doplni se na max. pocet)
  !!! YYYY musi byt vzdy <= celkovy pocet bloku cele oblasti. !!!

 zmensit oblast fdiskem
  - odstranit oblast
  - vytvorit novou oblast
   pozor!!! Vzdy od stejneho Cylindru pocatecniho
  do Cyl koncoveho ( podle zmenene velikosti fs)
  Velikost se neudava v blocich ale v Cyl popr v bytech.
  Velmi opatrne!!!
  Lepsi je dat trochu vic a pak spustit jeste jednou
   resize2fs -f -F -p /dev/hdxx (Bez YYYY) .

Pak spustit pro jistotu
 e2fsck -fpv /dev/hdxx

Presun Linux oblasti
---------------------
 v ramci disku pomoci PQMAGIC od verze 3.02 (zkousel jsem 3.05)
PQMAGIC (PQMAGICT) se musi spustit s parametrem /MUP !!!
Presouvat lze pouze na sprazdna mista. Nelze pres jinou oblast.

REAKTIVACE LINUXu po zmene oblasti

I.  URCENI JMEN DEVICE

     V tabulce zarizeniu jmena zarizeni a cisla major a minor
 Je vhodne udelat si tabulku
          +-------------------------------------------------+
          | Partition |     Old Name     |     New Name     |
          +-------------------------------------------------+
          | root      |   /dev/hd??      |    /dev/hd??     |
          | boot      |   /dev/hd??      |    /dev/hd??     |
          | swap      |   /dev/hd??      |    /dev/hd??     |
          | other     |   /dev/hd??      |    /dev/hd??     |
          +-------------------------------------------------+

Pokud se bootuje y diskety nebo LOADLINem, pak polozka "boot" je nezbytna
Obvykle "boot" = "root"

II.  ZMENA ROOTu

A.  LOADLIN.
    Pouzit RDEV.EXE pro zmenu root device v jadru Linuxu  (vmlinuz, VMLINUX, "IMAGE", or "ZIMAGE.").
    RDEV bez argumentu vypise list moznych root devices.
    Cisla zarizeni (hda 3 1-4 hdb 3 65-68, 8 1-4, hdc...22 1-4 hdd...22 65-68)
    jsou prirazeny v MBR.

     pr:     RDEV C:\LOADLIN\VMLINUZ 22 3  nastavi na /dev/hdc3

B.  boot diskette.
    Start Linux svou disketou, ale pridat moznost "root="
 Napr novy root /dev/hda3 a image je "linux",pouzit radek

          linux root=/dev/hda3

    Prihlasit se do Linuxu jako  "root" a pouzuit prikaz
          rdev /dev/fd0 /dev/hda3

C.  LILO boot sector
    Najet Linux z diskety. Primontovat novy root
          mount -t ext2 /dev/hda3 /mnt
   Pak najit v /mnt/boot jadro (vmlinuz, vmlinux, zImage,...)
          rdev vmlinuz /dev/hda3
   Pro zmeneny Swap
          rdev -s vmlinuz /dev/hda4

III.  OPRAVA JMEN

    Nasleduje oprava spoustecich souboru.
    Najet Linux a prihlasit se.
You only need to do this if any of the device
names on the chart made in Procedure I changed after PartitionMagic was run.

1.  If you have not already done so as part of an earlier procedure, make and
    boot the Linux diskette described in Appendix A and mount the partition
    containing the Linux root.  Use the command

          mount -t ext2 /dev/hda3 /mnt

    where "hda3" is the new device name of the Linux root partition and the
    "ext2" is changed to "minix" if your computer has a Minix root filesystem.

2.  S tabulkou (OLD-NEW) v ruce najit a zamenit vyskyty zmenenych jmen zarizeni

         cd /mnt/etc
         grep /dev/hd * */* */*/* 2>&1 | more

 tzn. rucne editovat soubory

    mtab - neni treba editovat, je upraven samocine LINUXem.
    fstab - nutno zmenit
    mtools.conf - should be changed if
    the Linux device names of FAT partitions have changed.
    lilo.conf - uz byl meneny procedure IV, below.

PROCEDURE IV.  NASTAVENI LILO BOOT SECTOR

     Bootujete-li z LILO boot sectoru a skonci to na  "LI" na obrazovce
provedete nasledujici:

1.  po najeti disketou a primontovani
          mount -t ext2 /dev/hd** /mnt

2.  editovat /mnt/etc  soubor lilo.conf .
 Zmenit odpovidajicne vsechny "boot" a "root" zapisy.

3.   lilo -r /mnt   (popr  /mnt/sbin/lilo -r /mnt)

    Prepise  boot sector novou informaci.

PROCEDURE V.  TEST  LINUX BOOT

     Po provedeni vsech nezbytnych zmen otestujte boot Linuxu
("reboot" nebo Ctrl-Alt-Del)
     Pokud najede zkuste  mount, aby jste videli co se namontovalo.