Linux support <Re: Zrejme chyba v jadre Linuxu? (Re: Linux je na h...)>

Dan Ohnesorg dan na feld.cvut.cz
Pondělí Červenec 19 12:56:41 CEST 1999

On Wed, 14 Jul 1999, Robert Hanzlik wrote:

Tak nejdrive neco konstruktivniho. Padl zde nazor, ze je vhodne sledovat
deni na takto postizenem stroji pres mrtg. To bych ale nedelal. Pokud
sledujete pres mrtg par desitek udaju, tak je jeho kazdopetiminutovy start a
nasledne otevirani mnoha gif souboru docela zahul a pro stroj, ktery se
potaci na hranici nedostatku pameti to muze by posledni hrebik do rakve.
Malinky demonek, ktery bezi porad a jen cas od casu okopiruje do jiz predem
otevreneho log souboru nejaky udaj poslouzi stejne a je s tim spojena
minimalni rezie. Pokud je nutne videt to v grafu, tak se na to pusti treba
gnuplot.

A dal uz bude jen moralizovat. Celkem me nevadil prvni prispevek, ktery tu
lavinu spustil. Rekl jsem si, nejaky chudak se pustil do neceho na co
nestaci a holt se to rozhodl udelat pod linuxem a ted je strasne nestastny.
To by se dalo pochopit, ale kdyz nam sefredaktor cteneho internetoveho
casopisu napise tohle, tak je je opravdu neco na co musim, mimo jine jako
clen vyboru CZLUGu, reagovat, to se mi skutecne vari krev.

Uvodem si jeste rypnu, ten kdo se zabyva komercni podporou unixovych systemu
ma jiste nastudovano jak ma byt dlouha radka v elektronicke poste a to ze
tentokrat poslal cely odstavec v jedne radce jiste zpusobil zly cracker,
ktery mu zamenil postovni program.

> I zde je dosti diskutabilni, zda poradit ci nikoliv. Mozna si to
> neuvedomujete, ale jsou i lide, kteri se treba zivi prave Linuxem, tedy
> konkretne podporou uzivatel, instalacemi, zakazkovymi konfiguracemi atp.
> Taci za sve znalosti pobiraji penize. Pristup typu - a neporadi i kdyz vi,
> kde je problem je jiste zajimavy ze strany toho, kdo ma nejaky problem.
> Pokud ovsem budou i sofistikovane rady v libovolnem takovemto pripade
> zadarmo, dostaneme se nekam uplne jinam a totiz do situace, kdy se zastavi
> vetsina vyvoje vypocetni techniky a programovych prostredku, jakozto i

Toz tohle je slovo do pranice. Mozna jste si nevsiml, ale linux je vyvijen
komunitou, ktera to dela zcela zdarma, ve volnem case. Je to produkt, ktery
tradicne vyhrava porovnani v urovni a rychlosti technicke podpory. Pokud by
kazdy uvazoval jako Vy, tak by linux brzy zanikl. Tedy abych to zduraznil,
zanikl by nikoliv tim, ze by na nej existovala bezplatna podpora, zanikl by
prave proto, ze by neexistovala. A prave zanik linuxu by zcela nepochybne
vyvolal pad mnoha set firem.

Ja si vubec nedovedu predstavit situaci, kdy by podporu poskytovaly pouze
omezene skupinky lidi, zamestanych v nekterych firmach. Takova skupina
nevyhnutelna vi mnohem mene, nez vsichni v tomto foru a to uz vubec nemluvim
o ostatnich forech, ktera o linuxu existuji. Nepochybuji o tom, ze i Vy tam
ziskavate informace, ktere dale potrebujete pro svou praci. Nechcete nam
snad tvrdit, ze jste si sednul a procetl vsechny zdrojaky vsech programu a
pak se zamyslel a vyhodnotil vsechny jejich mozne interakce a ted kdyz
zakaznik zavola, tak z fleku reknete, zakomentujte radek cislo 880 a prelozte
jadro. Tak to asi neni.

Nezpochybnuji moznost poskytovat placenou podporu. Samozrejme existuji
zakaznici, kteri se na foru zeptat neumi, nebo nejsou schopni ziskane
informace aplikovat. Take existuji taci, kteri si radeji nekomu zaplati, aby
problem vyresil, nez aby s tim zbytecne travili cenny cas. Na ty se musite
orientovat a ne pronaset teze jako nikomu neradte, skodite sami sobe,
protoze prijdete o praci.

Apeluji na ostatni, aby se neridili takovymito radami. Nenechte zahynout tak
krasnou vec jako je free software. Pokud jste ochotni prispet svou troskou
do tohoto gigantickeho dila, udelejte to a nenechte se zvyklat materialisty,
kteri vsude vidi jen penize a pocit z dobre vykonane prace a radost z toho,
ze nekomu nebo necemu prospeli je jim cizi.

Omluvte tento trochu delsi mail, ale jak dneska napsal jeden autor v jine
konferenci, mazat maily snad umite, ne :-).

zdravim
dan

DDDDDD
   OO  OO              work: +420 2 24352785;+420 2 24972109
    OOOO               home: +420 311 679679;+420 311 679311

Pocitac se od televizniho divaka lisi tim,
ze ma vlastni program.