dalkova sprava internetoveho serveru+mailserver

Ivan Suchy ivs na atlas.cz
Čtvrtek Červenec 22 10:35:03 CEST 1999

> Kdyz ono si to clovek nemusi pamatovat. Prikaz, syntaxe - to je moc
> slozite. Tady proste vidim napsane PRIDEJ UZIVATELE, kolonky na jmeno a
> heslo, skupinu, prava atd. a "tlacitko" OK, tak je to jednodussi a hlavne
> pohodlnejsi, nemusi se premyslet a zvladne to i sekretarka.
Na to aby ste si nemusel pamatat syntax, sluzia skripty. Takze napr.
perl skript, z ktoreho mozete pomocou system, volat prikazy
adduser a chpasswd.

> Ja jako (stale jeste velmi prevazne) windowsak sice vim, ze je casove
> rychlejsi napsat adduser user, ale rychlejsi z hlediska lidskeho vnimani
> casu delky prace je to vsechno proklikat.

A co preklikate. Meno uzivatela a jeho heslo predsa nepisete klikanim.

> Takze velkou roli tady hraje psychologie vnimani casu. Pro nekoho (a ve
> vetsine pripadu i pro mne) je stale jeste "rychlejsi" proklikavani, nez
> zkoumani co vsechno za parametry musim dat nejakemu prikazu. Kdybych ten
> prikaz umel s veskerymi finesami, na klikacky bych zapomnel. Stejne tak
> (nesmejte se mi) jsem jeste pred par mesici montoval CDcko - proklikaval
> jsem to v Xech.

No neviem ci uz niekto robil nejake merania casu, ale mozno by sme pri nejakych
pretekoch v pridavani uzivatelov boli prekvapeny.

>Pak jsem objevil prikaz mount /mnt/cdrom a bylo po klikani.

No vidite, a keby ste do ~/.bashrc napisal
alias cdcko = 'mount /dev/cdrom /mnt/cdrom parametre'
alebo
alias shrn = 'shutdown -rn now'
alebo
tarc(){ tar czvf $1.tar.gz $1}

tak by ste sa mohol vykaslat aj na prikazy
mount pre mountovanie cdromky
shutdown
tar pre spakovanie adresara
a zabudnut aj