dalkova sprava internetoveho serveru+mailserver

Vladimir Rengevic grafon na grafon.sk
Neděle Červenec 25 21:20:47 CEST 1999

Prijemny den,

doteraz som to len cital s miernym pousmiatim, ale cosi mi neda :-)

>Coz o to, ja konfiguracnim souborum vcelku rozumim, ale zakaznici ne:-)
>Krom toho, zakaznici musi mit pristup pouze pres web a ftp...

Noo, to asi kazdy musi. Zalezi od toho, co sa mu slubi. ALE ide o to, co
vlastne chcete spravovat... Ja osobne si spravu servera a jeho spravcu
predstavujem ako _JEDINECNU_ jednu osobu, ktora je za to vsetko
zodpovedna. Vytvori novy ucet, povoli pristup na ftp, vytvori link na
zakaznikovu
stranku, .... A ak nieco nejde jeho ulohou je to dat do poriadku. Ale CO???
preboha maju konfigurovat zakaznici??? Ja sa sice staram len o vlastny
firemny server (hadajte pod cim bezi?) ale ak sa vyskytne problem s niecim
na tomto serveri som jedinny, ktory si sadne k monitoru a klavesnici a da to
do poriadku. Ze tam je obycajny monoVGA a Xy som tam nespustil uz davno
asi znamena, ze celu spravu zvladam z tych odpornych textovych suborov :-)
ALE viem co som urobil a nie co urobil akisy klikaci nezmysel. To je spravca
(aspon podla mojej predstavy)
Teraz si zoberme uzivatela. Je to clovek s premenlivou vyskou IQ. Od
sekretarky,
ktora vie zapnut pocitac a nastartovat Word na X-ty pokus po "koumala"
ktory vsetko videl a vsetko pocul, len mu to akosi nikdy nechce chodit podla
jeho predstav o W$ klikacom systeme. A tento uzivatel (aspon podla mojho
nazoru)
ak chece upravit nieco ohladom svojho konta, qoty, posty a co ja viem este
coho
_NEMOZE_ cosi konfigurovat na serveri. Ak nieco chce, pride za spravcom
(alebo
mu posle mail) a ten zariadi jeho spokojnost (alebo ho patricne uzemni). Ale
ak mu
dovolim rypat do servera na 99% vznikne chaos :-(
Asi od toho su terminy SERVER a KLIENT. Kazdy sa stara o to, co ma na stole.
A ak je admin odcestovany potom pride k lubovolnemu pocitacu pripojenemu
k I-netu a spusti si telnet (ked nerozmyslam nad bezpecnostou) a urobi co
povazuje za potrebne ;-)

>Ale koukal jsem se na Linuxconf a nevypada to spatne... ale je to stale jen
>pro administratora :-(

100% zasah. Ono pre koho by to malo byt? Aj ked su tam rozne volby pre
povolenie
cinnosti pre uzivatelov. Neviem cim to je, ale ja som to parkrat spustil a
vysledok
je jednoznacny. "joe co.chcem.editovat" a som nadmieru spokojny. Ono UNIX je
UNIX.
A preto sa lisime od W$ nt.

A este cosi o tej arogancii. Diskusia je pekna vec, ale su chvile, ked cosi
cloveka vytoci.
Kazdy sme zacinali, kazdy sa s cimsi trapi. Ja osobne pevnu linku
nevlastnim, takze
sa pripajam pekne cez dial-up.  A platim poplatky zlodejom z
Telekomunikacii. Kazdy vecer
(a vlastne z radia cely den) pocuvam ich bombasticke monopolne reklamy. Ale
ceny zvysia,
ved maju vysoke naklady. Ale k veci. Moja prva kniha o Linuxe bola
"Linux-internet server"
A zhanal som ju v Prahe pol dna, dokonca som nasiel aj vydavatelstvo, lebo
som chcel.
Dalsia bila "Pouzivame Linux" a uz som si kupil aj LDP. A myslim si, ze to
nie su vyhodene
peiaze. Ak nieco potrebujem naviac, hladam na Internete. Uz mam vytlaceny
plny sanon
roznych Linuxovych stranok a (a dokumentov z /usr/doc) a az ked neviem
naozaj ako dalej
opytam sa v konferencii. Denne mi pride (a to som v troch konferenciach) asi
100-140 mailov.
Ak su o rozumnych veciach je to vporiadku, na to konferencia je. Ale  ak sa
ktosi pyta na cosi
co poriadne nevysvetli (Chcem Linux, ale aby bol klikaci ako NT) kde je
hlavna pointa toho o com
to vlastne je? Kazdy mail dostane clovek co je tu prihlaseny. Je tu kopec
ludi, ktory maju uplne ine
problemy, ale vsetci sme tu dobrovolne a za kazdu radu mame "dakujem pekne"
a odbornikov
je tu dost. Ale ak ich denne trapia otazky typu debaty o tomto probleme
treba sa zamysliet,
preco po cloveku steknu. Odpovedat na otazku "Co mam napisat, ked mi na
monitore svieti
login:" je niekedy zabavne (ved komusi pomozem), ale nie ulohou tejto
konferencie. Zamyslime
sa niekedy nad tym, co sem chodi :-)

Ospravedlnujem sa za mnozstvo co som napisal, ale uz som to nejako
nevydrzal.

Pekny den a vela stastia praje

Vlado

P.S. na graicke pridavanie uzivatelov (ak sa nemylim) a dalsie funkcie sa da
pouzit
        control-panel v X-och. Je to celkom chodive a spolahlive ;-)

Vladimir Rengevic
GRAFON dtp studio
Tranovskeho 19, 031 01 Liptovsky Mikulas, SLOVAKIA