programovani - dokumentace (long)

Robert Vojta penguin na mendelu.cz
Pátek Červen 18 14:21:24 CEST 1999

> O co mi jde... Potrebuju popis pristupu k hardware jako jsou seriove
> paralelni porty a zarizeni vubec, meziprocesova komunikace, X Window
> system (ale ne gnome a gtk), a tak dal.

  Nevim nakolik jste obeznamem s principy operacniho systemu UN*X, ale
tedka vysla docela pekna kniha od pana Skocovskeho a jmenuje se "UNIX,
POSIX, PLAN 9".
  Co kniha obsahuje?

1. Jadro - volani, modulu, pristup uzivatele
2. Procesy - vznik, struktura, komunikace, planovani, programovani, ...
3. System souboru
4. Komunikace mezi procesy - signaly, roury, sdilena pamet, IPC,...
5. Uzivatel - identifikace, pristupova prava, ...
6. Periferie - terminal, proudy, tiskarna, ...
7. Site - IP, TCP, UDP, BSD sokety, jazyk RPC, NIC, DNS, NFS, ...
8. X - schema, pohled uzivatele, pohled ze strany OS, ...
9. Bezpecnost - modemy, sitove servery, identita (kerberos), firewall,
                sifrovani, fyzicka bezpecnost, ...
10. Sprava - zivot OS, disk, vykon, site, zivy OS (denni udrzba), ...
11. Plan9 - zakladni schema, soub. servery, programovani, bezpecnost,
            konfigurace, ....
Priloha
A - Volani jadra - obsahuje vsechna volani jadra, ktera jsou pouzita v
                   teto knize
B - Signaly      - seznam vsech signalu podle SVID, definice v signal.h
C - Identifikace - seznam identifikaci pouzitych v knize (GID, CID, ...)
D - Rozlozeni adresaru
E - Standardni klienty X - seznam std. programku pro Xka

  Cela ta kniha neni pojata zrovna moc vedecky, to neznamena ze je
spatna, nikoli!! Vyklada to vsechno takovym zpusobem, ze to pochopi
kazdy a k tomu jsou vzdycky nejake priklady v jazyku C. U vseho jsou
pekne nacrtky toho jak to pracuje, atp. doporucuji.
  ISBN 80-902612-0-5. Mozna nekoho odradi cena teto knihy (asi
700,-Kc). Doufam ze uvedeni ceny neni proti pravidlum, neuvadim zde
totiz zadnou firmu nebo nekoho komu bych udelal reklamu (nebo ano?).

  Dale jsou tu jiz drive zminovane knihy Programuje v UNIXU,
Programovani X-Windows, atp. Dale bych se zameril na knihy/dokumentaci
k programum alla make, ...

  Pokud hledate nejake vyvojove prostredi pro linux like M$ Visual C++
s integrovanou napovedou atp. budete asi zklaman. Posledni dobou se
vyviji docela slibne program KDevelop (jiz verze 0.4). Je to neco jako
M$ Visual C++. Vlevo seznam vsech trid, promennych, souboru, atp.
vpravo okno na zdrojovy kod, integrovanou dokumentaci, atp. V
integrovane dokumentaci se naleza popis jazyka C/C++, potom popis
knihovny Qt a dale take popis knihoven dodavanych s KDE. KDevelop jak
jiz z nazvu plyne je pro KDE.

  Pokud toto nechcete, muzete zkusit RHIDE, WPE (XWPE) ci neco
podobneho. Docela dost toho najdete napriklad na www.linuxberg.com,
www.freshmeat.net ci www.altavista.com ;-)) Nebo asi nejlepsi kombinace
ViM & make.

  Obcas vam asi nezbyde nic jineho nez procitat zdrojove kody ostatnich
programu a zkoumat co a hlavne jak to delaji, atp. Bez toho se asi
neobejdete pokud budete chtit neco delat hloubeji.

  Robert Vojta

P.S. Pokud se chcete zabyvat programovanim pro Linux/UN*X myslim ze
kdyz neco nebudete vedet najde se dost lidi co ochotne poradi.

P.S.S. Tak sem si vylil srdce a du neco delat, zdravim

    ___
  /  _  \
 |  / \  |  Robert Vojta     Ustav informatiky - PEF - MZLU v Brne
 |  |"|  |
  \  X  /   tel. 05-45132938, ICQ# 27487409, penguin-at-mendelu-cz
  /`---'\
  O'_|_`O      <=   Kenny   -   South park   -   Best cartoon
   -- --