Linux vs. NT III. (o 266% rychlejsi, NT)

Petr Snajdr snajdr na firma.seznam.cz
Pondělí Červen 28 11:45:04 CEST 1999

Dobry den,

On Mon, 28 Jun 1999, Tomas Kouba wrote:

> Proc se srovnavaji NT+IIS s Linux+Apache? Je to proto, ze to jsou
> nejpouzivanejsi kombinace? Je to srovnani operacnich systemu nebo

Zatim jsem necetl to samotne srovnani,ale z toho clanku na SnM
i z nekterych mailu mi neni zrejme opravdu co se testovalo.
Operacni system? Nebo Operacni system a WWW? Pak asi tvrzeni
o tom co jemene vykone by opravdu melo znit jako "OS a tento WWW
server" (Apache napr.). Nicmene i kdyby to bylo formalne uplne spatne
o necem to prece jen vypovida. Otazkou tedy je o cem ;-)
	Nicmene jako meritko mi to prijde jako dosti pochybene.
Rika se, ze pri urcite konfiguraci HW/SW bylo dosazeno takovych vykonu.
To samo o sobe je sice informace zajimava, ale nikoliv dostatena.
Uz v samotnem clanku na SnM je poznamka, ze na slabsi konfiguraci
by vysledek mohl vypadat jinak, ale to neznamena, ze by mohl
vypadat jinak i na silnejsi konfiguraci. Dalo by se take argumentovat
finacni strankou,ale to je IMHO taky trochu zavadejici.
 	Sam mam na starosti nekolik pocitaci z nichz nektere patri
k tem, ktere jsou na Internetu v CR zatezovany nejvic. Mimo je
spravuji i par na NT. V praxi se ukazuje zajimavy efekt. Se vsim
jsou vzdy problemy a nic neni idelani, ale rozvrzeni praci
dle OS za posledni dobu bylo tak 70% pro NT a zbytek pro Linux.
Zajimave na tom je zejmena to, ze tech 70% zere jeden
prumerne navstevovany pocitac s nimz jsou stale problemy (softwarove
- hardwarove byl vymenen za uplne jiny ap.), je problem ho spravovat,
udrzovat, chranit pred utoky z venci. Je vubec problem zjistit co se deje.
Zatimco s Linuxem se dana cinost (vyvoj, sprava,..) daji nazvat
administraci systemu a vyvojem aplikaci, v pripade NT bych
nekdy temer nevahal pridat slovicka "spetka magie, nahody , stesti
a jinych nevysvetlitelnych jevu".
	Aplikace jsou prakticky neodladitelne (nutnost instalace SP je
opravdu nutnosti(minimalne nekteryxh), ktera ovsem zasahne i do veci do
kterych by ani nebylo
treba zasahovat), do systemu se cpou veci jejich zavslosti jsou na sobe
naprosto fantastice. Pocinaje IIS na MSIE pres vselijake podivne
kombinace. Vysledkem je totalne neprehledny system u nehoz musi porad
nekdo stat  a hlidat zdali se neco nedeje a pokud ano
je nekdy _DOST_ problem zjistit co.
	Kdyz se to tak veme kolem a kolem je mozna lepsi vykonost NT
i logicka. Vemte si napr to, kdyby kernel Linuxu poskytoval spcialni
sluzby pro Apache a apache je primo vyuzivalo :)). Myslite,
ze u NT je to vec ne moc bezna? Spise naopak. Jenze takovy system je pak
dost uzavreny. Takove "Apache" by pak bezelo jen na Linuxu a pokud
by clovek casem potreboval neco lepsiho (nic proti Linuxu, ale k "vyssi
tride" ma stale odstup,ale to NT taky) pak ma defakto cestu zablokovanou.
Je otazka jak by treba test vypadal pokud by se vzalo to nejvykonejsi na
cem dane OS vubec bezi :)
	Prijde mi to tak trochu jako auto, ktere umi jezdit rychleji
nez bezna skodovka za cenu, ze se musi ovladat pouze nohama. Je fakt, ze
jede rychleji, ale na druhe strane ne tak rychle jako Porshe.
Zkuste si pak koupit Porshe  a ridit ho nohama :-)
BTW: neberete to uplne doslova ;)
	Problem je, ze se dost spatne meri neco jako "uzitna hodnota".
Auto jezdici s raketovym motorem jezdici rychleji nez zvuk je super, ale
o co to rika? Samo o sobe vubec nic.

> komplexnich serveru? Proc se uvadi samba a ne i NCP, NFS, FTP? Ale to
> je uz hodne mimo.

ne neni, ale kazdy test musi byt na neco zameren. Tento zrejme nebyl
na zminovane sluzby.

> BTW existuje neco jako su na NT? Nebo je nutna konfigurace (jako

Ano, je v Resource Kitu (=treba dokoupit)

--

S pozdravem
   Petr Snajdr

Seznam Ceskeho Internetu: http://www.seznam.cz/