Rizeni rodineho domu pod Linuxem

jaroslav.lukes na k-net.cz jaroslav.lukes na k-net.cz
Středa Červen 30 12:11:50 CEST 1999

Vazeni, ja na to mam trosku jiny pohled. Mimochodem jsem domaci muzikant (na
vysvetlenou).

Ja bych vsechno ridil pomoci MIDI protokolu (ano, ten hudebni), protoze ten je
opticky oddeleny. Problem je jen v delce kabelu, kdy by nemela presahnout 15
metru - ale pokud se nepouzije obvykly NONAME dvojdrat, ale napriklad STP nebo
koax, lze to tahat i na vetsi vzdalenost (300metru), nebo pustit MIDI pres IR
popr. laser nebo zaradit "repeater".

Ma to jednu ohromnou vyhodu: vsechny potrebne rutiny pro jednocipy jsou pro MIDI
jiz davno napsany, nevymyslite protokol, jen priradite funkce jednotlivym
kontrolerum, podobne jako je pres MIDI rizen mixpult, studiovy magnetak,
pocitac, sekvencer (to je to, co vysila informace o prave hranych notach - a
nebo pohybu regulatoru hlasitosti na mixpultu), ba dokonce i svetla (i kdyz na
rizeni svetelneho parku se dnes spis pouziva DMX 512).

Nehlede na to, ze muzete mit nekde zvukovku se zesilovacem a bedynkama a poustet
si tak treba na zahradu oblibene songy. Pokud byste si k tomu pripojil displej,
jeste by to klidne mohlo ukazovat text (pokud by ho MIDI skladba v sobe mela) a
tak si mohl klidne pobrukovat.
MIDI je totiz bez toho otravneho zpevu. Jo a kvalita... Tak tady by stacilo
koupit VELMI levnou a pritom VELMI kvalitni desku Yamaha DB50XG (ma to
prefesionalni zvuk a i parametry, ovsem jen pokud se to neda do pocitace, ale
zapoji primo na MIDI a do zesilovace, pak to ma neco jako S/N=100dB)
Ma to asi 700 zvuku vcetne takovych, jako treba dest, hromobiti, vitr, kroky,
bouchani a vrzani dveri, zvuky aut a prirody, smich etc... a jeste si k tomu
muze clovek v oficialne nedokumentovane syntezatorove sekci dodelat vlastni -
sice jen jako parametry ke stavajicim zvukum - jsou vsak natolik modifikujici,
ze muzete zmenit zvuk k nepoznani - napriklad ja delal fantastickou zkreslenou
el. kytaru ze zvuku klaviru, anebo klavir ze zvuku housli). Mimochodem je to
idealni generator pro to nesmyslne techno, protoze ma oddelene filtry od NRPN a
ma je jako samostatne kontrolery.
To vse je za zcela neprofesionalni cenu (asi 10x mene, nez totez zarizeni pro
muzikanty v cerne plechove pixle s par tlacitkama a displejem). Jeste bych chtel
dodat, ze to umi GM, GS i XG a po patricne konfiguraci dokaze i MT32.

Ale to jsem odbocil...

Pro bezne pouziti (jako ovladani HIFI vcetne IR ovladani a ruznych spotrebicu)
by to stacilo udelat na nejakem malem jednocipu, tak Atmel nebo to postavit na
PIC-ech od Microchipu.

Jo, malem bych zapomel... ta rychlost - mno, 31250bps neni malo, ale na prenos
WAVu to nestaci - pokud ovsem nebudete mit recovy syntezator v jednocipu a take
ho nebudete ridit pres MIDI (coz lze, napriklad 8051/52 rada XA od Philipse by
to zvladla a jeste by se stourala v nose).

No reknete, nebylo by to fantasticke si pripojit v loznici klavesy do domaciho
MIDI okruhu a ridit tak zalevani zahrady...

Zdravi

             Jaroslav Lukesh, K-net

               http://www.k-net.cz
      Multimedia, Networking, Communications