Lokalizovana verze X serveru

Pátek Květen 7 22:40:31 CEST 1999

X server s cestinou problemy nema. Problemy maji aplikace, ktere:

  a) jsou napsany pro stary system reseni narodnich znaku
  b) jsou napsany s chybami ve zpracovani kolem narodnich znaku
  c) jsou totalne blbe napsany (tj. chodi jen v ISO8859-1 kodovani
     - tj. zapadoevropskem)

V kazdem pripade mate v 99% procentech pripadu k dispozici zdrojovy kod
a muzete napsat opravu/rozsireni, coz u komercnich aplikaci nelze. U
komercnich se musite tesit, ze firma, ktere platite hrisne penize,
laskave chybu opravi.

"Míla Kuchta" wrote:

> Zdravim a pozdravuji
>
> Nevi nekdo ze zasvecenych, jak pokracuji (jestli) jednani s tvujci X serveru
> o jeho lokalizaci s podporou cestiny?

Cestina funguje v kodovani ISO8859-2, stejne jako polstina a dalsi
vychodoevropske jazyky, cili v tomto ohledu nema cestina specificke
problemy. Samozrejme - ceske preklady hlasek/menu/chyb potesi, ale to
muzete udelat i VY! Lokalizace je v tomto ohledu pomerne "trivialni"
zalezitost.

> Je sice pekne, ze je Linux celkem stabilni a levny system, ale pokud uz jen
> nastaveni cestiny vyzaduje znalost administratora-programatora, ktery se ke
> vsemu dobre orientuje v chaosu, tak v jeho masove rozsireni v radach
> "pouhych" uzivatelu prognozovanem Linusem Torvaldsem prilis neverim.

Znalosti musi mit ti, kteri pripravuji distribuce a protlacuji opravy do
aplikaci. Verte, ze ve svem volnem case delame maximum, abychom Vam
umoznili pouzivat to, co Vam zdarma dame k uzivani....
Co se tyka prognoz Linuse, opiraji se o normalni statistiky nasazeni
ruznych systemu v soucasnem Internetu. Ty hovori jednoznacne pro Linux,
i kdyz prave v nasazenich jako Internove servery. Uzivatelske stanice se
tezko sleduji a je to zcela jina kapitola. Lze jen vyvozovat, co se bude
dit v teto oblasti s ohledem na tu prvni.

> Linux, jako desktopovy operacni system ma pred sebou jeste dlouhou cestu,
> doufejme, ze bude i uspesna.

Jiste. Linux je silny predevsim jako sitovy server. Zde zacal a vse
ostatni je (bohuzel) zatim trosku pozadu. Opet mluvim o _aplikacich_. Je
totiz potreba odlisit, co je operacni system (tj. jadro - Linux) a co
jsou aplikace. Jednoduchy primer muze byt treba takovy, ze operacni
system "jsou zaklady, na kterych muzete stavet". Zaklady jsou kvalitni,
to mi muzete verit... takze je to nyni prave na aplikacich...

--
                        Milan Kerslager