Viry a linux

David Rohleder davro na ics.muni.cz
Pátek Květen 14 10:07:40 CEST 1999

mmaz na cce.cz (Marcel Mazac) writes:

> Vazeni !!!
>
> Kamos, ktery delal u jiste AV firmy mi dal toto.
> Definice viru je asi tak zhruba nasledujici: Za virus je povazovan program,
> ktery BEZ KONTROLY UZIVATELE si "dela co chce", nekontrolovatelne pracuje s
> pameti, diskem.., a muze napadat dalsi programy.
>
> Coz na linuxu nejde. Jednak je tam vsechno kontrolovatelne, a pokud nemate
> rootovska prava, mate smulu.

Řekněte důvod proč to nejde. Libovolný program může zapisovat do
jiných souborů (nekontrolovatelně pracovat s uživatelovými soubory),
může také napadat jiné programy a je zřejmě otázkou času, než jej
spustí jiný uživatel.

Problém se šířením virů vidím spíše v jiné věci. Tou je překvapivě
free software. Viry se šíří obvykle v nelegálních kopiích
software. Protože tyto nelegální kopie chce používat spousta uživatelů
(hry, office), tak se takový virus dokáže přenášet z počítače na
počítač - díky uživatelově iniciativě. A tam už si najde dostatek
uživatelů na to, aby se rozšířil po celém počítači.

Tím, že máme k dispozici free software, tak se můžeme vyhnout
distribuci nelegálních _binárních_ kopií programů, ve kterých se
dotyčný virus vyskytuje. Jednotlivé distribuce nám pak dávají záruku,
že program je přeložen ze seriózních zdrojů.

Pokud se začnou na linuxu šířit nelegální kopie software, tak se
nebezpečí virů nevyhneme a budeme proti nim téměř stejně bezmocní jako
jsou teď uživatelé Win*. Díky existujícím přístupovým právům to budou
mít viry poněkud těžší a zřejmě se jim nepodaří zničit celý systém,
ale smazat uživatelská data je skoro to samé.

> Marcel M.

Brno, Czech Republic