filozofia /dev

Martin Mares mj na ucw.cz
Středa Květen 19 23:03:36 CEST 1999

> Tohle je spis chyba toho, ze je to /dev/sda misto /dev/dsk/c1t2d3s4. :)

   Toto reseni znam, ale opet ma sva uskali: jak se cisluji controllery?

> (Nejlepsi jsou pak takove ty ocislovane sachty s pevne prirazenym ID, jako
> maji treba Sunovske servery.)

   To je uz dobra aproximace reseni, ale opet selze v okamziku, kdy zacnu
pripojovat disky externe (napriklad pres FibreChannel).

   Ja jiz delsi dobu uvazuji o tom, jak by bylo nejlepsi se na ruzna
zarizeni co nejrozumneji odkazovat a vychazi mi, ze zadna jednoducha
cesta neexistuje: v ruznych situacich je dobre hardware identifikovat
ruznym zpusobem -- pokud mam velky pocet disku, ktere vselijak prehazuji
mezi radici podle toho, kam se mi zrovna vejdou, je dobre pouzivat
primo nejake ID disku (napr. jeho seriove cislo); pokud mam ovsem suplik
s vymennymi disky, bude lepsi neco jako hardwarova pozice; pro sitovou
kartu je zase casto lepsi pouzivat jeji MAC adresu, zatimco na mysi
se asi nelze odkazovat lepe nez podle toho, kam jsou pripojeny.

   Zkratka a dobre, dochazim k zaveru, ze nejlepsi je, aby kernel pouzival
nejaky jeden konkretni jednoznacny zpusob identifikace (napriklad podle
mista, kam je presne zarizeni pripojeno) a navic jeste o zarizenich
zverejnil (kuprikladu pres /proc filesystem) informace typu MAC adresa,
seriove cislo atd. a aby existoval uzivatelsky program (spousteny pri
bootu, pripadne u hot-plug systemu po pridani dalsiho zarizeni), ktery
by podle uzivatelem dodanych pravidel vyjadrujici vyse uvedene netrivialni
podminky zarizeni pojmenoval a vytvoril nejaky system linku transformujicich
"realna" jmena na uzivatelska, ktera by pak cely zbytek systemy vyuzival.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
"Where the heck is the ANY key????"