viry v linuxu?

Martin Mačok martin.macok na underground.cz
Pondělí Listopad 8 11:42:35 CET 1999

On Mon, 8 Nov 1999, Pavel Kraus wrote:

> Netusite nekdo, kde vzit informace o virech v linuxu, popr. v unixovych OS
> obecne? Jedna se mi hlavne o viry typu OneHalf, ktere se natahuji pri startu
> systemu.

Unix svoji architekturou de-facto znemoznuje klasicky mechanismus
pocitacovych viru dosovskeho typu. Unix poskytuje silnejsi ochranu
(privilegovany/neprivilegovany rezim), vestavene kontroly na urovni jadra
operacniho systemu a uzivatelske urovne k pristupu. Jadro (kernel) unixu
je z hlediska bezpecnosti pomerne odolne. K tomu, aby se virus mohl sirit,
by potreboval prava uzivatele root, ktera obecne nemuze ziskat.
Castejsi je spise vyskyt trojskych koni, napr. falesne vyzvy k prihlaseni,
ktere umozni ziskat cizi konto/heslo.
Operacni system Unix tedy ani tak nebojuje s viry, ale snazi se odolavat
utokum hackeru.

Mozna by vas mohl zajimat internetovsky cerv studenta Roberta Morrise z
roku 1988 (dnes jiz samozrejme nefunguje). viz:

http://www.msnbc.com/news/209745.asp?cp1=1
http://www.cerias.purdue.edu/coast/archive/data/categ29.html

--
< Martin Mačok    (e) martin.macok na underground.cz  <ISO-8859-2-compatible>
 \ (h) http://kocour.ms.mff.cuni.cz/~macok/  (w) http://underground.cz/ /