Par poznamek o RedHatu 6

Petr Snajdr snajdr na firma.seznam.cz
Středa Listopad 10 23:21:37 CET 1999

On Wed, 10 Nov 1999, Miroslav Petricek wrote:

> Co si budeme namlouvat RedHat 6 je pekny macek. I kdyz pouzijete pro
> instalaci RedHatu jedine CD (jako ja) a nezvolite pri instalaci zadnou z
> prednastavenych voleb (bez X, zdrojaku, TeXu...) nebude Vam 100 megovy
> disk pro instalaci stačit. RedHat proto nebude tim pravym Linuxem pro
> historicky Laptop IBM PS/2 s 80 MB diskem :-).

Na takovy disk si asi bude muset (jeli tomu tak) vybrat jinou
distribuci :-). Vyber je

>  Tolik času a trpelivosti ale nemam. Uzivatele Windows se muzou jen tise
> pousmivat, tady jsme si zajedno.

Myslite?

>   Implicitne se instaluje spousta zbytečnosti. Napriklad zvukove efekty v
> adresari /usr/share/sounds maji 3.5MB, dalsi 3 MB zabiraji screensavery pro
> XWindows a pres 10 MB !!! obrazku na pozadi. Nasel jsem i nekolik
> francouzskych a portugalskych manualovych stranek. "Popularni" program

:-)

> fortune je prvni aplikace kterou odinstaluji...
> Vernym pruvodcem velikosti je slozitost. Proč napriklad nektere binarni
> soubory jsou v adresari /usr/bin, jine v /usr/X11R6/bin, dalsi
> pak /usr/share/bin nebo /usr/local/bin a uplne jine v /usr/share/neco/bin ?

To je pomerne jednoduche. /bin jsou _NAPROSTO NEZBYTNE_ casti systemu
bez kterych se OS vubec nespusti. V /usr/bin jsou sice dulezite
binarky, ale ne na tolik, aby bez nich nebylo mozne treba upravit disk
nebo udelat nejnutnejsi rescue akce.

/usr/local/bin by melo byt vse co nebylo primo v distribuci (pokud se
nepletu) apod. Rozdeleni ma jeste jeden duvod: historicky. Drive se
nektere Unixy nevesly na jeden disk a tak /usr se daval na dalsi atd.

> Nektere aplikace chteji do /opt/ a abych nezapomnel na /usr/games.

opt bude asi neco jako "volitelne aplikace". Mam temer pocit, ze
je to zlozvyk z jinych unixu, ktery si prosazuji nektere
zejmena komercni aplikace.

> Proč je konfiguračni soubor pro fontserver v /etc/X11/fs, kdyz samotna
> XWindows jsou v /usr/X11R6 a navic existuje skoro prazdny /usr/etc ?

Obecne casti adresar /usr/X11 (a aliasy X11R5, X386 apod) byvaji
nalinkovany do etc (nebo napopak) /etc/X11 -> /usr/X11/etc apod.
Myslim, ze v tom jista logika je :-)

> Mezi tim proplouva cela zaplava symbolickych linku a to uz ani nemam chut
> rozepisovat se o adresarich /neco/lib.

Zasadni chyba je, ze jste zacal ze spatneho konce. Zkuste si
prostudovat nastroj rpm, ktery muzou smejici se uzivatele Windows :-)
tise zavidet a ktery vam umozni odintstalovat co chcete, prozradi vam
ktery soubor patri k jakemu balik atd. Proste udrzuje databazi
ktera vam umozni mit prehled o tom co je co.

>   Ja vim, namitnete mi ze strukturu adresaru si nikdo z autoru Linuxu, tim
> mene RedHat, nevymyslel a snahou autoru jednotlivych programu je zachovani

No :). Urcite by se neco naslo :-)

> kompatibility i s jinymi Unixy. Určite zlepseni by ale bylo, kdyby alespoň
> v čiste instalaci RedHatu bylo vsechno usporadano jednotne == podle jasnych
> pravidel, aby existoval pro autory softwaru nejaky vzor.

Ale ten existuje. Viz vyse, viz. file system standard atd.

>  Kde jsou ty zlate časy MS-DOSu, kdy kazdy program mel na disku jeden
> chlivek s jednim EXE souborem a maximalne nejakym tim README.TXT.

myslite jako, ze by kazda aplikace mela v root adresari svuj podadresar
kam by nacpala vse co je s ni ma spolecneho? Jen to ne.
Zkuste se na to podivat jen z pohledu nastaveni prave v souborovem systemu

S pozdravem
   Petr Snajdr
    Python - why settle for snake oil when you
 can have the whole snake? (http://www.python.org)
  http://www.seznam.cz/   http://www.novinky.cz/
  http://dnes.seznam.cz/  http://www.mapy.cz
  http://www.techdesk.cz  http://auto.novinky.cz