Debian 2.1 z Invexu - dlouhe !

roman.majer na spt.cz roman.majer na spt.cz
Pátek Říjen 8 10:44:54 CEST 1999

Dobry den,

par poznamek k odpovedi p. Hanaka:

> [...]
>    RM: Doba stravena instalaci (bezuspesnou) 12 h. Nedivim se nyni, ze
>    RM: Windowsari se nam Linuxakum smejou, pokud se nekdo z nich
>    RM: pokusil jako o prvni system Debian....
>
>Tato cast mi zel velmi pripomina jinou moji zkusenost s jednim
>uzivatelem Windows, ktery se kdysi pokusil o instalaci Linuxu, nacez
>prohlasil, ze Linux stoji za houby, protoze se neuspesne pokousel
>X hodin rozchodit modem. Po dukladnejsi sondazi jsem zjistil, ze se
>pokousel rozchodit tzv. winmodem, ktery mu samozrejme ve Windows chodil
>bez problemu. Ten dobrak si vubec neuvedomoval, ze se hneva na neco, co

Trochu bych se ohradil proti "nenapadne" zmince, ze jsem pouhy uzivatel
M$ Windows a tudiz proto se mi nepovedlo nainstalovat Debian.
Linux pouzivam od roku 94, na zminenem thinkpadu jsem jiz provozoval
Slackware 3.4 a 4.0, RedHat 5.2 a 6.0. Experimentoval jsem i se SuSe.

> [...]
>kdyz se cloveku neco nedari, snazi se co nejrychleji najit vinika. Melo
>by se ovsem dbat na to, aby nebyl clovek ve svych zaverech ukvapeny a
>NEZVSEOBECNOVAL to, co je pouze subjektivnim pohledem na vec,
ovlivnenym
>casto jeste aktualni rozmrzelosti.
>
>Velmi casto k takovym "krokum vedle" dochazi u lidi, kteri jsou jiz
>trochu zkusenejsi uzivatele, nemaji ale pritom dostatecny nadhled, aby
>byly schopni skutecne objektivniho a konstruktivni dialogu o problemech
>(ktere pochopitelne kazdy system ma - to snad nikdo rozumny nebude
popirat).

Hmm. A prave temito slovy jste poprel vse predchozi. Pokud jsem
si dobre precetl svuj dopis, nevim, co je na nem "neobjektivniho" a
"nekonstruktivniho". Proste jsem jen popsal sve pokusy.
Vite, ja vzdy ze vsech sil obhajoval Linux, kde jsem mohl. Ale na
druhou stranu chapu i zastance Windows pro jejich "relativne" snadnou
instalaci. A prave tyto odpovedi typu "Copak nevis, ze winmodem nema
vlastni chip a proto jej ridi ovladac v systemu windows, tento ovladac
je proprietarni a proto neni napsan pro linux (krome slibne se
rozvijejiciho
projektu LinModem) a tudiz nemuze fungovat..."
Ona odpoved typu
"Vy jste jen uzivatel windows, vy tomu nerozumite a navic vas popis
je naprosto neobjektivni a dotazy nekonstruktivni"
opravdu Linuxu nepomuze.

>Jak jiz napsal Milan Zamazal, v tomto konkretnim pripade jde spise
>o problem s konkretnim hardwarem, ktery byl ale zel postaven prilis
obecne.

A prave v tom je ten problem, nevim, co je na thinkpadu "postaveno
prilis obecne". Vsechny ostatni distribuce na nem normalne bootoji.
Nevim (ani jsem se tak daleko nedostal), s jakymi parametry je
zkompilovan
kernel pro bootovaci disketu, ale divne je, ze ani NEZACNE bootovat.
(Snad APM, spatna spoluprace s Biosem?)

>Na zaver jeste jedna poznamka k dselectu a k tak casto popisovanym
>hruzam spojenym s jeho uzivanim. Tyto "narky" totiz skutecne
>nechapu. Pokud se totiz cloveku tento nastroj nelibi, tak ho proste
>nemusi pouzivat, vzdyt jde jen o nastavbu. Pouzival jsem pomerne dlouho
>RedHat i Debian a zakladnim prostredkem pro instalaci mi u obou systemu
>bylo vzdy "rpm -i balik" (prip. "rpm -Uvh balik", u Debianu pak
>"dpkg -i balik"). S dselectem se mi dostava do rukou pokus pridat k
temto

Pochybuji, ze by clovek pri zakladni instalaci na cisty disk
nainstaloval
jen zakladni system a potom projizdel "rucne" vsechna CD a instaloval
pomoci dpkg jeden balik za druhym... K tomu ma prave slouzit dselect,
jak jsem pochopil. Odpoved typu "Kdyz se ti dselect nelibi, tak ho
nepouzivej..." neuznavam.

>Doufam, ze dalsi uzivatele budou mit radostnejsi zkusenosti a preji
vsem
>hodne zdaru.

Take v to uprime doufam, jiz kvuli praci, kterou jste si s tou
distribuci
dali. Znovu opakuji, nemam nic proti debianu, ale pro "novacky" ho
nedoporucuji.

S pozdravem,

Roman Majer.