Sun RPC a portmapper

Pondělí Srpen 7 23:33:31 CEST 2000

On Mon, 7 Aug 2000, Mirek Kokrda wrote:

>  lec mohl by mi tu nekdo cesky vysvetlit, proc posloucha na mem RH 6.1CZ
> na portu 111 nejaky SunRPC a jak s tim, (pokud vubec) souvisi portmapper
> (a k cemu slouzi)?

Sun RPC je mechanismus, ktery umoznuje, aby jeden program komunikoval
(obecne pres sit) s jinym programem formou, ktera vypada jako volani
funkci (RPC = Remote Procedure Call). Jak jiz bylo receno, tohoto
mechanismu vyuziva predevsim NFS a NIS, ale kdyz mate Solaris, tak to na
Vas vystrkuje hlavu i z jinych mist, protoze Sunove jsou na svuj vytvor
patricne hrdi a strkaji ho vsude, a to i presto, ze je to dost nebezpecna
zalezitost.

Port 111, na kterem bezi portmapper (na Solarisu je to rpcbind) je pomocna
sluzba, u ktere se muze RPC server zaregistrovat a oznamit svetu, ze
jim provozovana RPC sluzba Xyz verze V bezi na portu p (viz rpcinfo -p
a (neuplny) seznam kodu sluzeb v /etc/rpc).