Undelete

Středa Srpen 9 12:30:28 CEST 2000

On Wed, 9 Aug 2000, Ing. Zdenek Havranek wrote:

>     umi jiz linux (Red Hat) nejak rozumne podporovat undelete? Libilo by
> se mi jako na Novellu ci alespon jako kos ve Windows.

Pokud myslite v grafickem prostredi, pak to je vec prislusnych nastroju,
ktere tam pouzivate (myslim, ze "Explorer" na soubory z KDE to umi). Pokud
budete pouzivat jine nastroje na mazani, pak byste musel zabezpecit, ze
funkce unlink() bude nejakym zpusobem predefinovana (LD_PRELOAD nejake
knihovny) nebo ze vsechny aplikace budou mazat presunem do kose, tj. budou
volat neco jineho, nez unlink() (to je absurdni, existuji tisice aplikaci
bez zdrojaku).

V rozhrani prikazove radky se to resi pomoci aliasu na prikaz "rm", ktery
se nahradi volanim programu, ktery smazane veci nekam uklidi (a treba je i
zabali).

Obecne undelete nemuze v Unixu fungovat, protoze na pozadi bezi desitky
procesu, ktere zapisuji na disk. Pravdepodobnost, ze nejaky proces prepise
na disku prave smazana data je dost velika hlavne na systemech, kde
pracuje vice uzivatelu zaroven.

Jinak hledejte na FreshMeat.net, klicove slovo "undelete". Napriklad v mc
(Midnigh Commander) je pro administratora pristupna volba undelete, ktera
vytahne z ext2 systemu souboru vsechno, co se vytahnout da. Pak se da
pouzit nastroj file, grep & spol. pro nalezeni zajimavych drobku.

--
                        Milan Kerslager