Oznameni: Ceske Type1 fonty pod GPL

Radim Gelner gelnerr na suse.cz
Úterý Srpen 22 11:51:11 CEST 2000

On Tue, Aug 22, 2000 at 10:13:20AM +0200, Pavel Kankovsky wrote:

> Jmenujte nejaky program bezici na Linuxu, ktery generuje PS a pritom u
> fontu (kterymi pise text) nenastavuje vlastni encoding vector, a tudiz
> pouziva encoding vector, ktery je obsazeny primo ve fontu.

Nejsem expert na postscript, ale domnivam se, ze pokud mate aplikaci
vyuzivajici Type1 fonty pro tisk i pro zobrazovani - napr. StarOffice
nebo KDE - jsou vam fonty s Adobe extended kodovanim na nic. Program
nezajima ze ve fontu je nekde na tristetricate pozici pod kodem /rcaron
pismeno r s hackem, protoze ho, v souladu s ISO-8859-2 hleda na 0xf8.

Mate pravdu v tom, ze manipulaci s encoding vectorem muzete lecos
zlepsit pri tisku, ale na obrazovce vetsinou nemate sanci.

Sam jsem se o tom presvedcil, kdyz jsem se pokousel zprovoznit Type1
fonty v kodovani Win1250 pod KDE. Zmenit encoding vectory existujiciho
pisma tak, aby bylo "fyzicky" v jinem kodovani neni zadna hracka.

O tom podle me svedci i to, ze se dosud nenasel nikdo, kdo by podobnou
vec udelal treba se zde uvadenymi gs fonty. A tak, pokud jsme vubec
chteli nejake ceske Type1 fonty mit, nezbyvalo nez sahnout po ulT1mo
kolekci (viz Czech-HOWTO). A jak to tam je s autorskymi pravy si asi
dokazete predstavit.

Ted mam k dispozici fonty, ktere mi funguji ve StarOffice a v Netscape
Navigatoru, ve kterych generuji PDF soubory, a hlavne, ktere muzu bez
obav z licencnich postihu umistit do distribuce.

> BTW: proc je ve fonts.scale u vsech fontu kodovani "adobe-fontspecific"
> a pak je vsechno zase aliasovano na kodovani "iso8859-2"?

Protoze pri sestavovani baliku jsme vychazeli z konfigurace ulT1mo
fontu. A tam tuto notaci pouzili. Proc? Mozna proto, ze ackoli
je font "fyzicky" kodovan v ISO-8859-2 je z hlediska postscriptu,
ktery kodovani ISO-8859-2 nezna, kodovan jako Adobe-fontspecific.

--
S pozdravem,

Radim Gelner
Product Manager
SuSE CR, s.r.o.                               e-mail: gelnerr na suse.cz
Pod Pekarnami 338/12                          tel:+420 2 6603 2619
190 00 Prague 9 - Vysocany                    fax:+420 2 6603 2620
Czech Republic                                http://www.suse.cz