Pojednani - napiste svuj nazor

Michal Krause michal na krause.cz
Úterý Prosinec 19 21:19:37 CET 2000

On 18/12/2000, Martin Koníček wrote:

> Vetsina z vas si neuvedomila, ze linux neni na instalaci opravdu vubec
> snadny (uznal to i Linus Tovards, proc to nepriznat?) a dokumentu typu
> HOW-TO... je 100 MB.

<IMHO>
Instalace Linuxu dnes uz neni o mnoho slozitejsi, nez instalace Windows.
ALE - problemy dela obvykle to, ze jej zacatecnici instaluji jako druhy
system, pricemz pri instalaci toho prvniho se s tim nepocitalo. Pak zde
mohou byt problemy s nekterym hardwarem, ale i to je cim dal tim mensi
problem.
</IMHO>

> Lepe receno, napovedy ke vsemu v Linuxu je strasne kvanta (coz je
> dobre), ale napoveda typu jak rychle nainstalovat Linux,
> nakonfigurovat ho a provest uplnou optimalizaci je sakra malo.

Jak RYCHLE nainstalovat a OPTIMALIZOVAT? To si tedy ponekud odporuje,
operacni system neni puding v prasku, ktery nasypete do misky, zalijete
vodou a je hotovo.

> Upravit 10 MB konfiguracnich souboru taky neni sranda a popravde
> receno, koho bavi to procitat, kdyz vetsina voleb je spise expertnich.

Je-li ten pocitac urcen napriklad pro testovani nebo na pracovni
stanici nekde za firewallem, bude v defaultni instalaci fungovat
uspokojive a vylepsovat to lze prubezne, jak budete ziskavat zkusenosti.
Je-li to server pro ostre nasazeni, musite vedet co delate, jinak je to
jenom cesta do pekel. Bez studia systemu to nepujde. Nemate-li cas nebo
chut se vzdelavat, nechte si to od nekoho nainstalovat a spravovat
(podotykam, ze to same plati i pro jine systemy - bez vyjimky).

> Pokud tedy tvorite distribuce snazte se spise drzet toho, ze je tam
> bezny uzivatel (uplnej blb) a optimalizaci zapnete nazacatku. Expert
> si to doladi. Popravde receno se muzu naucit v Linux, ale pouze v tom
> pripade, ze uz mi bude dobre fungovat a ja ho nastavim dle sebe. Na
> tomhle jsou windows.

Zakladni instalace NEMUZE byt optimalizovana, protoze je treba dosahovat
maximalni mozne kompatibility. Takze po instalaci mate system ve
funkcnim, ale ne optimalnim stavu. Existuje-li system, ktery je po
instalaci spickove vyladen a zaroven je urcen pro siroke spektrum
hardwaru a ruzne ukoly, chci jej videt.

> Ja se Linux sice driv nebo pozdeji naucim, ale ostatni nebudou chtit
> venovat ty hodiny casu a tak linux skonci jen na serverech.

Jak jsem jiz psal, vychozi stav po instalaci byva vice mene uspokojovy
pro bezne (viz vyse) pouziti. Pro cokoliv jineho jej nemuze za zadnych
okolnosti konfigurovat laik.

> Ostatne se jdete nekdy kouknout do normalniho podniku, spravce site
> hraje Quake III, pokud je neco potreba zvedne telefon a zavola help
> link. Pracovnik sedi u pocitace a mumla si, to je hruza, ten blbej
> kram uz zas nejde. jejda, co mi to pise?
>
> Ja kdyz radim lidem u win, tak jsou to nejcasteji otazky typu: jak dam
> tu prilohu do mailu, jak otevru tenhle soubor, to je hrozne - spadly
> win a ja psal 2 hodiny dokument a neulozil ho.
>
> Myslite, ze se takhle Linux nekam dostane?

Tady jsem nejak nepochopil, co tim chtel basnik rict...

S pozdravem
ICQ: 7665279            Informace (nejenom) ze sveta Linuxu      /\/  \

                           Penguino  veritas