Sticky atribut souboru

Úterý Prosinec 26 23:13:47 CET 2000

On Fri, 22 Dec 2000, Okrina Miroslav wrote:

> mam dotaz ohledne atributu sticky u souboru ...
> tyka se to konkretne adresare /var/spool/mail

Tak souboru nebo adresare? To je totiz rozdil.

Puvodne byl sticky bit (sticky znamena neco jako lepkavy) definovan pro
spustitelne soubory a urcoval, ze misto toho, aby byly stranky nactene pri
vykonavani tohoto programu v nejakem procesu ponechany po ukonceni tohoto
procesu v pameti, misto toho, aby byly po ukonceni procesu z pameti
vyhozeny. To dnes uz pochopitelne nema velky smysl, protoze je to normalni
chovani, ze system drzi cokoli, co precte z disku, v pameti tak dlouho,
jak jen je to mozne (coz pak vede k oblibenemu zacatecnickemu dotazu,
proc ze to ten osklivy Linux zabira veskerou pamet a nenecha nic volne).
Nektere systemy udajne definovaly i vyznam na nespustitelnych souborech,
konkretne SunOS to pry interpretuje presne opacne, tj. tak, ze takovy
soubor nema byt vubec strkan do diskove kese. Krome toho byl casem
vynalezen zpusob, jak tento bit vyuzit (ci spise zneuzit) u adresaru. Jak
uz bylo zmineno, v adresari se sticky bitem smi obycejny uzivatel, ktery
neni zaroven vlastnikem tohoto adresare, manipulovat (rename(), unlink())
pouze s polozkami, ktere sam vlastni, resp. v System V s polozkami, ke
kterym ma zapisove pravo (to je krajne nesikovne v pripade symlinku a
podobnych specialnich polozek).