pretaktovani CPU a Linux - prekvapeni

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pátek Únor 4 11:42:56 CET 2000

> Zdravim.
>
> Po pretaktovani AMD-K6 3D/233 na 300 jsem zjistil,  e teplota CPU, kterou
> ukazuje
> setup, stoupla z cca 37 stupnu C na cca 47.

No dokud je to pod 60, neni se IMHo ceho bat. A pod 50 je to uplne
bez starosti.

> Program na mereni teploty CPU ve Windows98 nameril po par minutach teplotu cca
> 54 st.C.

Porad lepsi nez 98 :-)

> Pak jsem mel asi hodinu spustenu nenarocnou aplikaci pod KDE /RH6.1/ a po
> ukonceni
> RH jsem se podival do setupu. Tam mne ovsem cekalo prekvapeni. Setup hlasil
> teplotu
> 25 st.C, ktera postupne narustala zase nad 40. Zkousel jsem to vicekrat a vzdy
> po RH
> teplota klesla na 25 st.C.

O duvod vic, proc pouzivat linux. BTW jakou mate desku ? Jestli jsou
na ni nejake standardni senzory, zkuste :
http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/index.html
Da se s tim aspon sledovat teplota a spousta dalsich veci a ato taky
neni  k zahozeni.

> Mohl by mi nekdo podat vysvetleni?

Ano. Snad.

> Zatezuje snad RH CPU mene nez setup /u W98 bych se nedivil/.

Ano. Jde o to, ze na beznem stroji se vetsinu casu "nic nedeje". Kdyz
pominu kompilaci jadra, projekt SETI@ nebo jine specialni vypocetni
aplikace, vetsinu casu ceka CPU na udalost (stisk klavesy, pohyb mysi
apod.). V DOSu se "ceka" v nekonecne smycce, Win9x to delaji v zasade
stejne. Zkratka se program porad honi na miste. A s kazdym taktem se
uvolni trocha tepla, CPU se zahriva ...
Reseni je jednoduche - v takovou chvili se jednoduse procesor zastavi
(= neprodukuje teplo) a pokracuje dal az po vyvolani preruseni. Takto
to umeji WinNT, vetsina UNIXu a taky Linux. Pod Win9x jsou bud
sharewary (uz zminovany Watterfall) nebo jeste lepe utilitka primo
dodana vyrobcem desky. U me dokonce Win95 uchladi vic nez linux.

> Tech 25 se mi ale zda strasne malo je to skoro jako byla teplota v
> mistnosti.
> V Linuxu jsem zacatecnik, proto se omlouvam, je-li muj dotaz stupidni.

"Nejsou hloupe otazky. Jsou jen hloupe odpovedi. "

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s