GNU licence (Re: Inzerat BSA) - trochu dels

Milan Zamazal pdm na seznam.cz
Středa Únor 9 23:19:24 CET 2000

    PT> On 3 Feb 2000 buchal na freesoft.cz wrote:

    :: Ale jinak si myslim, ze jste trefil ten povestny hrebik. GPL totiz
    :: nepodporuje konkurenci, nybrz spolupraci a to je, uznavam, pro velkou
    :: cast lidi dosud velice neresitelny rebus.

    PT> Hmm... to myslite vazne? Predevsim GPL konkuruje vsemu ostatnimu
    PT> (hlavne M$).

GPL nekonkuruje M$ -- nevím, jak může licence konkurovat firmě.

    PT> A pak, videl jste uz ve svete GPL softwaru, aby se objevil
    PT> nejaky zivotaschopny projekt, aniz by mel zakratko konkurenta
    PT> (vi vs. Emacs,

vi a Emacs si nijak nekonkurují, neboť se jedná o odlišné kategorie
softwaru.  Konkuruje si Emacs a XEmacs a to je ještě jedna strana té
konkurence pouze indukovaná konkurencí na straně druhé.

    PT> Linux vs. FreeBSD, GNOME vs. KDE....)  ? Musim se priznat, ze
    PT> tohle me na tom nejvic bavi :)

Musím říct, že mě to vůbec nebaví.  Hlavní výsledek konkurence Emacsu a
XEmacsu je ten, že tyto produkty jsou vzájemně nekompatibilní, což je
dost problém z hlediska elispových programů třetích stran.  To může
sloužit jako příklad toho, že ani GPL nemůže zabránit konkurenci ke
škodě uživatele, na druhou stranu ovšem alespoň do značné míry omezuje
nekalou soutěž.

Pokud byste chtěl u GPL hledat přínosnou konkurenci, tak ta nespočívá
v nějaké problematice typu GNOME vs. KDE, kde na nějaké soutěžení
nepotřebujete free software, nýbrž v něčem jiném, jak to již vystihl Jan
Buchal ve Vámi necitované části:

    :: Vite, vsiml jsem si, ze mnoho vyvojaru, kteri toho zas az tolik neumi,
    :: potrebuji stit konkurence jako nastroj ke sve existenci. Podle meho
    :: presvedceni chybi takovym vyvojarum skutecny talent, takze nemaji co
    :: lepsiho nabidnout a proto potrebuji zavislost uzivatelu, kteri uz se
    :: jednou z nejakych duvodu pro ne rozhodli. Pokud takovy uzivatel nema
    :: moznost svobodne a kdykoliv zmenit vyvojare, samozrejme z toho tezi ten,
    :: kdo drive s timto uzivatelem navazal spojeni.

Tím, že GPL (a obecně tvorba free softwaru) podporuje spolupráci, se
stává výhodnější alespoň rámcově spolupracovat na jednom produktu (viz
např. linuxové distribuce) a konkurovat si kvalitou práce na produktu a
poskytováním služeb k němu.  Uživatel se pak neocitá mezi mlýnskými
kameny, nýbrž si vybírá, kterou lanovkou pojede k vrcholu, přičemž může
třeba v polovině cesty přesednout.  To je to, co na tom baví mě --
nemusím svůj oblíbený software měnit za jiný, mohu změnit dodavatele.
To je ten pro řadu lidí neřešitelný rébus: že je uživateli umožněno se
kdykoli svobodně rozhodnout místo dosavadní praxe lapání uživatelů do
dobře uzamčených klecí (jak jsem se dočetl v jiném příspěvku, zdá se, že
takových dobře lapených uživatelů jsou tu možná i dvě třetiny).

Milan Zamazal

--
"Having GNU Emacs is like having a dragon's cave of treasures."
                                                Robert J. Chassell