read_intr na Western Digital disku

Neděle Únor 13 15:43:24 CET 2000

On Sat, 12 Feb 2000 jenca na kmat.elf.stuba.sk wrote:

> Feb 12 13:55:49 blue kernel: hda: read_intr: error=0x40 {
> UncorrectableError }, LBAsect=2456245, sector=1839349
> Feb 12 13:55:49 blue kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda),
> sector 1839349

Pri pokusu o i/o operaci na sektoru 1839349 zarizeni /dev/hda3 (2456245 je
zrejme absolutni poloha na celem disku /dev/hda) vratil radic chybu 0x40,
coz jest "neopravitelna chyba".

> Kazdy den to mam v logu 4-5 krat. Brani mi to v definitivnom prechode na
> linux.

Jsou to ty same sektory nebo ruzne? Da se to nejak dat do souvislosti
s provadenou aktivitou?

> - badblocks nehlasi ziadne chyby (to je vlastne jedina zahada)

Program badblocks (bez destruktivni opsny -w) kontroluje pouze
cteni. Mozna se chyba projevuje pouze pri zapisu. Nebo se projevuje jen
prilezitostne.

> - DOSovky program pre upgrade firmware pre WD Caviar zahlasil chybne
>   bloky, upgrade firmware nepomohol

Jestli tam jsou chybne bloky, tak tomu pomuze akorat upgrade plotny.
A pokud to tvrdi program od vyrobce, tak bych mu docela veril.

> - Windows 95 su s ostatnymi partitions na /dev/hda "perfectly happy".

Windows 95 jsou "perfectly happy" i s vadnymi RAMkami. Sice mozna padaji o
trochu vice, ale toho si stejne malo lidi vsimne. Krome toho je mozne, ze
vadna je jen cast disku, kterou nepouzivaji.

> - Predtym tam bol debian (verziu uz neviem, cca marec 1999). Problemy
>   neboli ziadne.

To samo o sobe nic nedokazuje. Problem mohl vzniknout az pozdeji.
Kdybyste tam puvodni verzi vratil a chyby zase zmizely, to by bylo neco
jineho.

IMHO je nejpravdepodobnejsi pricinou zavada disku. Na druhem miste je
nejaky stresovy stav radice, ktery by mohl souviset s tim, ze je na nej
linuxove jadro (narozdil od woken) moc narocne a on je z toho chudak
prepracovany a zmateny.