Cesky tisk - uvaha

Petr Olsak olsak na math.feld.cvut.cz
Středa Únor 23 14:59:14 CET 2000

On 23 Feb 2000, Cejka Rudolf wrote:

> Nezlobte se na me, ale vasim poznamkam v posledni dobe moc nerozumim.
> Mam treba pro tisk zadat prikaz "nakresli caru z A do B" a na vystupu
> se ma objevit "nakresli kruznici s polomerem R"?

Já tomu rozumím tak: knihovna na tisky možná už "začíná existovat", ale
zatím produkuje stejně nevhodný PostScript jako kdyby to aplikace dělaly
samy. Tj. nerespektuje skutečnost, že třeba písmeno ř v základní výbavě
PSových RIPů prostě není. Pak to ovšem zatím neřeší češtinu. Rád bych se
mýlil, přiznám se, že Xprt neznám a neviděl jsem tedy, jaké produkuje
PostScripty

> Pokud nekdo chce PostScript, at ma PostScript. Pokud ale nekdo chce
> PCL nebo rastrovy vystup, tak mu nic nebrani. Leda spatna implementace,
> ktera by nic jineho nez PostScript nepodporovala.

Osobně považuji PostScript za dobrý standard pro tiskové úlohy. Je
skutečně lepší nic jiného nepodporovat a tento standard respektovat.
Ovladače rozličných typů tiskáren patří v UNIXu jedině do GhostScriptu,
nikam jinam.

> A pokud nekdo bude chtit pouzivat nejakou exotickou tiskarnu, tak
> vyrobce nebo kdokoli jiny muze dopsat DDX driver a vystup vsech
> programu zacne fungovat na vsech tiskarnach. ... A pokud si toho
> nekdo nevsiml, tak v tomto smeru jsou Windows mnohem dal (a nechci

Ve svém článku v Linuxových novinách jsem se pokusil naznačit, že jsou
možná v tomto Woknousy mnohem dál, ale že to je úplně špatná filosofie.
Proč se má ovladač tiskárny instalovat v síťovém prostředí do každé
implementace klientského OS zvlášť? Proč musí být ve spoolech úlohy
předžvejkány do jazyků konkrétních tiskáren (a zabírat tak obvykle
více místa)?

Petr Olšák