big disk problem (diskeditor pro hd > 8GB, bios int13, ktera

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Únor 24 12:48:21 CET 2000

> Pri migraci me /dev/hda3 linuxove partition z 8GB disku na 15GB jsem
> asi nekde udelal chybu, nemuzu ted namountovat /dev/hda3 partition.

Jak jste delal tu migraci ?

> Zkoumal jsem, jak je proveden zapis do partition table pro cylindry >1023

Dost tezko. Normalni zapisy v DOSu jdou pres BIOS, ktery umi jen tech
1024 cyl.

> a nejsem z toho vubec moudry. Pro cislo cylindru je k dispozici
> 10 bitu, pro pocet hlav 8 bitu a pro pocet sektoru 6 bitu, z cehoz plynou
> maximalni hodnoty 1023/255/63 (t.j. omezeni velikosti disku na 8GB).

Ano. Toto je stejne omezeni jako pro lilo - to taky pozada BIOS o
zavedeni jadra.

> Dosovy Diskedit mi pro treti
> partition pise zacatek a konec na 1023/63/255.

On to bere z udaju C/S/H a vic uz proste nezobrazi. Tato hodnota ve
skutecnoti znamena, ze se ma spravny udaj vypocitat z poctu logickych
sektoru ...

> Linuxovy fdisk
> je uz chytrejsi, zacatek treti partition mam sice na 1023 cylindru,
> ale start=1282 a end=1536, coz je spravne.

... tak jak to dela linuxacky fdisk.

> Tyto hodnoty jsou zrejme
> vypocitavany z adresy prvniho sektoru a delky predchazejici partition.

Ne. To nejde - mezi partisnami klidne muze byt mezera, takze udaje z
predchozi nemuzou byt nijak vyznamne pro dalsi.

> Pro uplnlnost uvadim popis jednoho zaznamu v partition table disku:
> 00  1  priznak aktivni partition

0x80 == aktivni

> 01  1  zacatek - cislo hlavy
> 02  1  zacatek - cislo sektoru (+2 nejvyssi bity cisla cylindru)
> 03  1  zacatek - cislo cylindru (nizsi bity)

To je zacatek v adresovani CHS

> 04  1  typ partition (filesystem)

viz popis typu

> 05  1  konec - cislo hlavy
> 06  1  konec - cislo sektoru (+2 nejvyssi bity cisla cylindru)
> 07  1  konec - cislo cylindru (nizsi bity)

Toto je konec v adresovani CHS.

> 08  4  logicka adresa prvniho sektoru

Tady je skutecny zacatek v sektorech (po 512 B)

> 0B  4  delka partition - pocet sektoru
.. a delka partisny v sektorech.

Pro obsluhu velkych partisen jsou dulezite tato posledni dve cisla
(muzou adresovat az 2 TB). Bohuzel BIOS s nimi IMHO zachazet neumi.

> V cem spociva muj problem?

Nevim, jak probihala ta migrace, ale problem je IMHo v tom, ze
povazuejte za dulezita cisla CHS, i kdyz tato nenesou informaci o
velikosti a umisteni partisny.

> Chci se nejakym zpusobem podivat na disk na cylindr 1282, jestli
> tam jsou nejaka data a jestlize jo, co tam vlastne je. Ma nekdo tuseni,
> jakym zpusobem by se to dalo provest?

Pripojit ten disk do jine linuxove masiny a podivat se na spravne
misto v /dev/hdXX ??

> Ma nekdo popis
> extended sluzeb preruseni int13h biosu?

sysman ?

> Ma nekdo popis
> diskovych registru (od 1x0h vyse),

sysman ?

> popripade rutiny na prime
> cteni z disku pres jeho IO. Ma nekdo diskeditor, ktery cte cely disk?

diskedit ?