big disk problem (diskeditor pro hd > 8GB, bios int13, ktera

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Únor 24 15:51:37 CET 2000

> Zalezi od biosu. Nove biosy zozeru aj velky pocet cylindrov a dovolia
> kludne pozerat na ten disk. Tam uz je zaujimave ako sa na t bude pozerat
> softik.

Pozor, to davate dohromady dve veci ktere spolu nesouviseji.

a) nastaveni parametru disku v BIOSu
b) pristup k disku pres sluzby BIOsu

ad a) "Nove" BIOSy samozrejme umeji obslouzit i velke disky, protoze
jinak by takove mb byly nanic. Drive to neslo a pouzivaly se ruzne
berlicky - EZdrive apod. Tohle uz dneska neni problem.

ad b) Pristup na disk je realizovan pomoci sluzeb BIOSu a ty jsou uz
od 286 porad stejne. Adresa ve formatu CHS se ulozi do registru a
BIOS podle toho zaridi. Tyto funkce jsou standardizovany a maji pevne
bitove sirky na jednotlive parametry. Takze pokud chcete vystavit
hlavicku napriklad 12 GB od zacatku, nijak jednoduse (pomoci beznych
funkci) to nepujde. Proto taky ma lilo problemy.

> Prekladanie LBA na CHS robi uz samotny radic, takze bios mu povie ze
> chce ist na vymyslim 507/23/45, radic to prepocita a vyjde mu nejaky
> 2043 cylinder(vsetko vymyslene cisla) a z neho vytiahne udaje.

Ano, ale tohle je adresovani LBA. Takze u disku napr. 6.4 GB, ktery
hlasi okolo 13000 cylindu (16 hlav, 63 sektoru) se provede
premapovani na cca 830 cyl, 256 hlav, 63 sec. Diky tomu se dostaneme
s celym diskem pod hranici 1024 cyl.

Ale toto plati jen do hranice 8 GB ! Napr. pro disk 17 GB je to
(CHS) :
33416/16/63 v "normalnim" rezimu
2096/255/63 v LBA rezimu.

Tady uz nepomuze ani svecena voda.