big disk problem (diskeditor pro hd > 8GB, bios int13, ktera

Vladimir Arnost arnost na dcse.fee.vutbr.NOSPAM.cz
Sobota Únor 26 17:10:59 CET 2000

Miroslav BENES <mbenes na tenez.cz> wrote:
> Ano, ale tohle je adresovani LBA. Takze u disku napr. 6.4 GB, ktery
> hlasi okolo 13000 cylindu (16 hlav, 63 sektoru) se provede
> premapovani na cca 830 cyl, 256 hlav, 63 sec. Diky tomu se dostaneme
> s celym diskem pod hranici 1024 cyl.

> Ale toto plati jen do hranice 8 GB ! Napr. pro disk 17 GB je to
> (CHS) :
> 33416/16/63 v "normalnim" rezimu
> 2096/255/63 v LBA rezimu.

> Tady uz nepomuze ani svecena voda.

Pamatuju na doby, kdyz se zdalo, ze nejakych 528MB na disk je naprosto
neskutecne velka kapacita (a nikoho ani nenapadlo pocitat jak velky disk
vlastne pres INT 13h jde zpristupnit). Pak se prislo s `inteligentnim'
premapovanim prebytecnych bitu cylindru na hlavy (nekdo tomu rika LBA) a
pozdeji s prepocitanim na 64 hlav a az 255 sektoru (ani tohle neni primo
LBA, je to stale jen zapis pomoci CHS, ktery BIOS muze ale nemusi prevest na
cislo LBA a teprve to poslat radici disku), ktere to posunulo na dalsi
`neskutecne vysokou' hranici 8GB. To uz je limit standardniho BIOSu. Tak byl
ustaven novy `standard' Extended INT 13h, ktery pouziva 64-bitova cisla
sektoru. To by opravdu melo nejakou dobu vydrzet (nejspis nejakou dobu
potrva nez disky prekonaji hranici 2^73 bajtu :) ).

Soucasny problem je v tom, ze samotne LBA je jen 28 bitu dlouhe cislo. Takze
po vynasobeni 255(sektoru) * 16(hlav) * 65536(stop) * 512(bajtu/sektor)
vyjde `pouhych' 127.5GB. V registrech ATA radice uz bohuzel neni moc
volnych bitu, do kterych by se mohlo rozsirit LBA adresovani. Spis to
vypada, ze bude nutna trochu vetsi zmena rozhrani.

Dnesni nejvetsi disky maji kapacitu okolo 72GB, takze predpokladam, ze nad
128GB se vyrobci dostanou tak asi behem jednoho az dvou let. Nevim, jestli
uz tento problem resi (nevidel jsem draft ATA-4), ale pri soucasnem tempu
rustu kapacity uz firmy jako WD, Seagate, IBM atd. musi planovat co dal.

Nez to uspokojive vyresi, nezbude nam nic jineho nez pouzivat SCSI.  ;)

Vlada
--
Vladimir Arnost, Brno University of Technology, Czech Republic          v
Can you imagine the silence if everyone said only what he knows?--KAREL CAPEK