Cesky tisk - uvaha (dlouhe)

Ing. Miloslav Ponkrác ponkrac na peregrius.cz
Neděle Únor 27 14:38:18 CET 2000

Od: Alexandr Malusek <malusek na hroch.ujf.cas.cz>:

>Ceske standardy (normy) "vytvari" Cesky normalizacni institut
>(http://www.csni.cz/ - tam je i popsano, co znamena ono slovo
>vytvari). Ten spolupracuje se zahranicnimi a mezinarodnimi
>normalizacnimi instituty. Nemate-li penize na financovani tvorby nove
>normy, nikdo se s Vami bavit nebude.

Bohuzel s vami musim souhlasit. Podival jsem se na stranky podrobne.
<offtopic>
 Take me trochu zarazilo, ze normy se pouze prodavaji, ze neni snaha alespon
stavajici normy vydat v
elektronicke podobe. Mozna je ale institut v samofinancovani, potom to
chapu.
</offtopic>

>Podle me by melo byt snahou statni spravy prubezne normalizovat jak
>kodovani cestiny, tak i format dokumentu pouzivanych ve statni
>sprave. (Uz jen z toho duvodu, aby urednici mohli sve dokumenty
>pouzivat i po nekolika letech, bez ohledu na to, jak budou nektere
>firmy modifikovat svuj kancelarsky software.) Ocividne na to nejsou
>penize, a tak je vysledkem nejednotnost.

Taky me mrzi situace, ktera je. Zde by opravdu mela byt jednotnost s
nejvyssi prioritou.

>Vyse uvedene lze shrnout asi takto:
>1. Jednotny vseobecne uznavany standard ohledne kodovani cestiny v
>dohledne dobe (nekolik let) nevznikne.

Asi opravdu ne, bohuzel.

>2. Tlak antimonopolnich uradu muze Microsoft donutit, aby pouzival
>dostatecne kvalitni otevrena reseni. Ostatni pak budou implementovat
>reseni Microsoftu. Sice to nebude "standard", ale bude to
>prenositelne. (opet mam na mysli casovy horizont nekolika let)

Nacez Microsoft rekne, ze Office 2000 má dostatečnou podporu internetových
standardu (i když jeho HTML i v této verzi je priserne.), a ze mini do
budoucna pouzivat XML a UTF-8.

>3. V Linuxu ma smysl vyvijet nove pristupy a implementovat napr. ISO
>standardy tykajici se cestiny, ale vzhledem k dominantni pozici
>Microsoftu na ceskem trhu to celkovou situaci prilis neovlivni.

Ja myslim, ze alespon trochu ano.

>V zahranici (zejmena v zemich, kde urednim jazykem je anglictina) je
>pozice Linuxu uplne jina. Jedinym vetsim problemem, ktery tam brani
>jeho rozsireni, je ne 100% kompatibilita Linuxoveho kancelarskeho SW s
>MS-Office dokumenty. (Ta samozrejme nebude nikdy, protoze to neni
>v zajmu MS).

To mate pravdu. Zde je ale jedna skutecnost, kterou malokdo uvadi, a totiz
ze MS neni kompatibilni ani sam se sebou. Kazda dalsi verze Windows ma
trochu jine programatorske rozhrani. Dokonce i zakladni veci se dost meni
pod rukama. A kolikrat to neni ani slusne zdokumentovane. To je take duvod,
proc se snazim opustit Windows, byt mi to jde pomalu. Kazda dalsi verze
Office zmeni alespon jeden dva formaty, a pro jistotu zmeni cely
programtorsky model pro psani maker ve Visual Basicu. Samotny MS prohlasuje,
ze aplikace pro Windows se musi zkouset pod vsemi verzemi Windows, nez se
daji na trh, a je to bohuzel pravda.

To je asi pravda.

Ponkrác