LILO na 1.partisne velkeho disku

Úterý Leden 4 11:58:38 CET 2000

On Tue, 4 Jan 2000, Davidek Tomas wrote:

> Po autodetekci disku Bios nastavil uvedene CHS, dale LBA Mode On, 32-bit
> Access On atd.

To znamena jinymi slovy ze zapnul adresaci pomoci LBA a ne CHS.

> Ano, tohle vim.

Tak proc to nedelate? ;-)

> Jenze ja Linuxu musim vnutit stejnou konfiguraci jakou vidi Bios ze dvou
> duvodu:

Tak mu vnutte stejnou konfiguraci jako vidi BIOS. Ne takovou jako si
myslite ze vidi BIOS. ;) S LBA BIOS vidi neco jako 1869/255/63 (plati pro
muj disk IBM DeskStar 15 GB). Podstatne je ze misto neco/16/63 vidi
necomensiho/255/63. To je princip LBA a pouziva se k prekonani hranice asi
0.5 GB, kterou posouva az na 8 GB. Ale pozor - zpusob adresace je nutno
zvolit pred delenim disku na casti (partitions). To je jeste driv nez
formatovani. Pozdeji to jednoduse nejde.

Ke studiu dane problematiky doporucuji Large-Disk mini-HOWTO, na RedHatu
soubor /usr/doc/HOWTO/mini/Large-Disk z baliku jmenem howto.

> 1. chci mit cely 13 GB disk k dispozici (kdyz jsem kdysi pridaval ten 10
> GB disk, take jsem musel vnutit ty parametry, jinak ho Linux videl jen
> jako 8 GB disk)

Ja to na svem 15 GB disku resim tak ze prvnich skoro 8 GB jsem dal
napospas Windowsum s FAT32, v zbytku do 8 GB jsem udelal malou linuxovou
partition /boot ze ktere bootuje LILO a ve zbytku je Linux. Cely disk je
dusledne adresovan v rezimu LBA.

> 2. na tom velkem 13 GB disku budu mit casem i Win s FAT32, do ktere chci z
> Linuxu mit moznost zapisovat. Myslim, ze je nutne, aby Win (ktere se ridi
> podle Biosu) i Linux videli stejnou geometrii.

Ano, je zadouci aby vsichni pouzivali stejne adresovani. Doporucuji to
udelat stejne jako to mam ja, protoze to mi pripada jako nejrozumnejsi
reseni dane situace.

Leos Bitto