OT: Programovani databazi v C (interbase)

Ing. Miloslav Ponkrác ponkrac na peregrius.cz
Pondělí Leden 17 15:07:56 CET 2000

>ODBC je produkt M$ a jeho platformou je M$ Win. Tim je asi receno vse
>podstatne - ma vlastnosti vsech standardu podle M$. Ja si po studiu tech
>jejich helpu nikdy nejsem jisty jak se to ve skutecnosti bude chovat (ono
se
>navic nekdy nechova tak jak pisou).
>Mozna, ze se muzu vykaslat na rekompilaci, ale nastavovani tech zdroju dat
>je podle me trochu cerne magie a navic do toho muze casto nekdo zasahnout
(a
>cele to zprznit).
> [...]

To je vsechno pravda, ale myslenka je dobra. Existuje standard ANSI SQL,
kterou sice mnohe databaze rozsiruji, ale je tu standard pro SQL. Pokud
vytvorim databazi, tabulky, triggery apod. a potrebuji pouze jednoduche
prikazy typu SELECT, INSERT, UPDATE, potom vetsinou vypadaji tyto prikazy na
ruznych databazich stejne. A tyto prikazy pro rutinni provoz mnoha
databazovych aplikaci celkem postacuji.

Tedy je standartizovany jazyk SQL, ale neni standartizovane rozhrani.
Myslim, ze je dobra myslenka navrhnout univerzalni rozhrani. Je jasne, ze s
univerzalnim rozhranim (at je k cemukoli, nejenom k databazi) se vzdy
pracuje o neco mene pohodlne, nez se specializovanym rozhranim k jedne
databazi. Koneckoncu vzdy to byl Unix, kdo preferoval jednotne rozhrani.
Jednotny pristup k diskum pomoci /dev/zarizeni, systemove informace pomoci
/proc, na tiskarny jde jednotne Postscript, apod. Cekal jsem, ze Unix nejake
standardni rozhrani pro databaze navrhne. Ale zatim nic.

Rekl bych, ze pristup Microsoftu k navrzeni jednotneho rozhrani je z
filozofickeho hlediska Unixovym pristupem. Vlastni implementace bohuzel
dopadla typicky Microsoftsky. Jednak dokumentace trochu vazne, jednak jsou
tam obcas chybicky. Take chce Microsoft po par letech ODBC nahradit necim
lepsim. Nicmene ODBC uz stale ve Windows bude.

Zkratka, jaksi mi ze strany Unixu jednotne rozhrani chybi. Verim, ze by bylo
lepsi, nez ODBC. Proto se na nej tesim. ODBC ma svoje mouchy, a nekdy me
dost stve, ale je to mnohem lepsi, nez nic. Kdyby ODBC pracovalo v Unixu,
tak me moc zajima. Ale uz jsem z nekolika stran slysel, ze implementace ODBC
je v Linuxu mnohem horsi, nez ve Windows.

Miloslav Ponkrac