DLT, komprese

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Středa Leden 19 20:04:01 CET 2000

Michal Žejdl <zejdl na suas.cz> wrote:
> 	rád bych znal vaše zkušenosti s DLT páskami (resp. mechanikou). Chceme
> DLTčkem řešit zálohování 80GB dat (RedHat 6.1).

Ma jeste DLT vubec smysl? Co treba M-2? Parametry jsou slibne:

* Samocisteni a tri roky zaruka.

* Rychlost zapisu na medium je 12 MB/s - pri kompresi je tedy jeste vyssi,
  ale chce to hodne vykonny server a hodne nove disky - sypat 12 MB/s
  v kuse je docela zahul; 80 GB by melo byt otazkou max. dvou hodin.

* Prirozena kapacita media je az 60 GB; na nekomprimovatelnych
  80 GB tedy postaci hodne mala knihovnicka.

Ma to ale nevyhodu - v Ceske republice se nejspis jeste neda koupit.
Ach jo, to aby se clovek jen vztekal...

U pasek bych se nejvice spolehal na nejakou konkretni firmu - a Exabyte
me jeste nikdy nezklamala a plne ji verim (ani se mi nestalo, ze by na
pasce nekdy vznikla nejaka chyba). Naopak s DATkami od ruznych vyrobcu
jako jsou Mitsumi a spol. moc dobre zkusenosti nemam - ja osobne jsem
s nimi skoncil.

> 	V souvislosti s tím mám ještě otázku - ta pásková komprese je hw (na
> úrovni signálu) nebo sw (komprimační algoritmus nad daty)? Jde mi totiž
> o zálohování 80GB většinou již komprimovaných dat (GIF, JPG...).

Na kompresi je skoro nejlepsi zapomenout. Je to skutecne zalezitost
SW v HW. A nebyva ani moc kvalitni. Na bezna uzivatelska data mivam
pomer tak 1,2:1 - nic moc. Ale nekonecny proud nul se zkomprimuje
velmi dobre - cekal jsem den a konec pasky nikde :-). Tak takovou
kompresi si muzou strcit nekam. U M-2 nevim, ale mozna bude lepsi,
protoze misto typickeho kompresniho pomeru 2:1 uvadeji 2,5:1...
Pomery 2:1 a 2,5:1 jsou samozrejme nadsazene - to je vzdy
jen "co by kdyby".

A o kompresi gzipem/bzipem/XXXem asi nema smysl uvazovat uz vubec.
Mozna u nejakych pomalejsich zarizeji jeste pocitac stihat muze,
ale 12 MB/s je docela dost i na ty nejvykonnejsi procesory.
Nevim jak PC nebo Alpha, kde by mely byt celociselne vypocty
rychlejsi, ale u Sunu jsem videl rychlost komprese pomoci gzipu
prelozeneho s gcc (Sunovsky kompilator byva o par procent lepsi,
ale na gzipu jsem to nezkousel) maximalne neco malo nad 1 MB/s,
coz je hodne slabe.

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science