Prestupne sekundy

Ing. Miloslav Ponkrác ponkrac na peregrius.cz
Čtvrtek Leden 20 20:10:23 CET 2000

>cas tradicne jest pocet sekund od 1.1.1970. Ted jsem byl priveden
>k otazce - zahrnuje to i prestupne sekundy?[*] Nevite nekdo?

To je podle meho jenom otazka prevodu na lidsky citelne datum. Samotny Unix
udava pocet sekund od 1.1.1970, ale prevod mezi lidsky citelnym datumem a
poctem sekund od zacatku roku 1970 na toto asi ohled nebere. Prestupne
sekundy jsou totiz nepredvidatelne, a tedy neni mozne vymyslet algoritmus,
ktery by s nimi pocital. Krome toho vetsina lidi o existenci prestupnych
sekund ani nevi. Vsadil bych se, ze programatori Unixu pravdepodobne take
ne.

Pokud vim, tak s prestupnymi sekundami jakz takz pocitaji pouze knihovny
Javy, a to jeste ne od prvnich verzi. Mozna, ze prestupne sekundy umeji i
jine SW, ale ja o nich nevim. Koneckoncu nemuzu byt u vseho. Otazkou ale je,
jak prestupne sekundy vubec nejak vhodne zakomponovat do pocitacu, a jestli
to ma smysl. Stejne kdyz to vezmete logicky, stejne nastavujete datum a cas,
a nazajima Vas, ze treba od 1.1.1970 do 1.1.2000 uplynulo o par sekund vice,
nez vychazi v pocitacovem algoritmu v Unixu. I kdyz, budu-li naprosto
presny, potom je pocet sekund uvaden pravdepodobne (velice mirne) nespravne.
Ale pro praxi to asi vyznam nema.