znackove vs. neznackove servery a Linux

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Pátek Leden 21 00:27:09 CET 2000

   From: Jaroslav Brandis <comcotto na savba.sk>
   Date: Thu, 20 Jan 2000 15:00:28 +0100 (MET)

Zdravím též,

   > Ma tu niekto skusenosti so znackovimi (Compaq,Dell,HP) a neznackovymi
   > dualprocesorovimi strojmi beziacimi pod Linuxom ? Ake su tu zhruba
   > vykonnostne rozdiely ? resp. kde by som nasiel na tuto temu nejake
   > objektivne informacie ?

měl jsem tu čest s velkou řadou SMP (od 2xPPro až po 4xPIII pro klasické i
velmi specifické využití) strojů a doporučuji (pokud to finance dovolí)
zakoupit spíše značkový server než server poskládaný z komponent či nedej-bože
na koleně. Společnost, která Vám dodá značkový server dokáže (ovšem je zde
pořád ta podmínka dostatku financí na Vaší straně) zaručit např. servis do 6
hodin, výměnu všech komponent 1:1 do 6 hodin, apod. Výhody značky jsou
nesporné. O technických výhodách značkových serverů zde bylo již napsáno
hodně, servery jsou lépe konstruované, redundantní zdroje, více větráků a
vůbec promyšlenější styl cirkulace vzduchu v serveru a samozřejmě argument
typu "stejný server má podstatně více zákazníků než např. server XYZ/89 (tedy
neznačkový)" jsou také důležité. Samozřejmě také záleží na vztazích s Vaším
dodavatelem HW. Velmi zajímavou variantou (alespoň pro mne) je nyní spíše než
zakoupení jednoho výkonného serveru zakoupení několika neznačkových serverů a
jejich zapojení do spolehlivostního clusteru. Ale to je spíše otázka konkrétní
aplikace.

   > Je linux uz dostacne vyspely na beh v multiprocesorovom rezime ? Stale
   > totizto pocujem iba zapory na tuto temu.

Zase: jak na co :-) Linux ještě nemá tak jemné zámky jako dlouhodobě testované
a používané komerční unixy, ale i zde se již situace výrazně zlepšuje. Některé
konkrétní části jádra jsou při SMP podle mého názoru nepoužitelné. Pokud
např. zákazník požaduje SMP konfiguraci a IDE disky, ihned jej odmítněte :-))
Některé ovladače síťových karet také nejsou se SMP příliš funkční. Pokud by
měl server sloužit jako SMTP/Proxy/POP/HTTP server, Linux použitelný je. Jak
moc záleží pouze na použitých komponentách (jak SW tak HW) a na schopnostech
administrátora. V jedné společnosti, pro kterou pracuji, používáme SMP server
poměrně hodně dlouho v konfiguraci dokonce i s IDE disky (já jsem si to
opravdu nevymyslel). Jediné problémy (rozumějte nucený reboot) nastaly pouze v
případě přidávání dalších disků a při instalaci UPSky. Server má průměrný load
mezi 3 až pěti podle denní doby. Funguje navíc jako firewall, tiskový a
diskový server pro celou lokální síť. Jediným úzkým místem je imap server,
který se jen velmi těžko dokáže vyrovnat s imbecilitou některých uživatelů,
kteří mají ve svém Incoming mailboxu 150MB pošty, a také s nedostatkem času,
kterým permanentně trpí jeho administrátor, který se ještě nedostal k výměně
imap serveru :-)

   > Ako je na tom FreeBSD resp. NetBSD co sa tyka viacerych procesorov.

Myslím, že tyto operační systémy jsou v SMP konfiguracích testovány podstatně
méně než např. Linux. Jaký vliv to má na jejich kvalitu posuďte sám.

Jinak velmi zajímavé odkazy jsou např. v konferenci linux-smp. Patičku mailu
přikládám:

Linux SMP list: FIRST see FAQ at http://www.irisa.fr/prive/dmentre/smp-howto/
To Unsubscribe: send "unsubscribe linux-smp" to majordomo na vger.rutgers.edu
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik na inet.cz