Prestupne sekundy

Petr Vavra petr na vavra.cz
Pondělí Leden 24 13:13:52 CET 2000

> Zeme se otaci nerovnomerne a navic trochu zpomaluje. Cas od casu se kvuli
> tomu vklada sekunda bud mezi 31.12. a 1.1. (presneji, Silvestr ma o sekundu
> vic), a nebo mezi 30.6. a 1.7.

Neni to nahodou kvuli uplne necemu jinemu?

Ze se Zeme nepohybyje kolem Slunce presne za 365 dni? A ani pridavani
dnu do prestupnych roku (kazdy delitelny 4 je prestupny, delitelny 100
neni, delitelny 400 [nebo 1000?] je) A zbytek se prave dorovnava
prestupnymi sekundami na zaklade srovanvacich pozorovani pruchodu
vybraneho referencniho bodu meridianem?

Jak to tedy je? Cemu mam verit? Tomu zpomalovani Zeme (v nejhorsim
pripade se za cca 80 tisic let rotace Zeme zastavi). Nebo
nepravidelnosti (proc se pak sekunda taky nekdy neubira?) Nebo je to
tak, jak se domnivam ja, ze doba obehu Zeme kolem Slunce neni
vyjadritelna zlomkem, nybrz retezovym zlomkem (a navic se rotace Zeme
opravdu zpomaluje, ale jen radove o tisiciny sekundy za jedno
stoleti)...

Petr