Cesky tisk - uvaha

Josef Vogeltanz JoVogeltanz na dop.skoda.cz
Středa Leden 26 09:41:28 CET 2000

> Dobry den
>
> Chtěl bych se zeptat na názor, případně rozvířit diskusi, která by
> nastínila,
> jak dlouholetý problém řešit.
>
> Dle mého názoru je problém s českým tiskem (iso-8859-2 znaků) jedním z
> nejpalčivějších současných problémů, z pohledu českého uživatele.
> I západní autoři si již zvykají psát programy tak, že vstup a zobrazování
> našich znaků je bez problémů (zde míním především projekty v s využitím
> knihoven projektu gnome nebo kde). Případně stačí doplnit jeden řádek kodu
> (BTW
> [...]
Zajimave se v tomto smeru chova StarOffice: Ma nekolik zaintergrovanych
aplikaci produkujicich soubory s rozdilnymi daty. Chci rici ze pomoci SO
vytvorim text, tabulku, vektorovy i bitmapovy obrazek, tiskovou sestavu
databaze a pokud se toto tiskne, je to prevedeno na PostScript a teprve
potom zahnano na tiskarnu. Je-li SO spravne nastavene, nejsou potom s ceskym
tiskem zadne problemy. Pripada me to jako analogie s win, ktere vlastne vse
tisknou v grafickem rezimu.

Takze pokud by napr. vsechny aplikace pro X-win mely pri tisku moznost
smerovat volbami : tiskarna/soubor/PostScript, stacilo by vybrat treti
moznost. Muselo by samozrejme spolehlive fungovat prekodovani nabodenicek do
ps. A jak znamo gs, umi jehlickove, inkoustove i laser tiskarny.

Je tu vsak nekolik "ale":
Za prve mam pocit ze zpusob, ktery jsem nastinil, jiz funguje a je to jen
otazka vhodneho nastaveni tiskoveho filtru.
Za druhe nekterym uzivatelum vyhovuje pouzivani jen textoveho rezimu a s tim
by melo byt pocitano.

Faktem ale zustava, ze jsem prosel dost dostupne dokumentace, tykajici se
pocestovani a otazky kolem tisku jsou tam prakticky ve vsech pripadech
probrany jen velmi okrajove. O podrobnem popisu jak napr. takovy fitr
vyvorit a aplikovat, tak aby to zvladnul i zacatecnik, ani nemluve.
Samozrejme jsem nemohl precist vsechno, takze jestli jsem se timto nekoho
dotknul - omlouvam se.

Josef Vogeltanz
Dopravni technika, SKODA a.s. Plzen
mailto:jovogeltanz na dop.skoda.cz