journaling fs na linux

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Pátek Leden 28 13:23:30 CET 2000

Karel Zak - Zakkr <zakkr na zf.jcu.cz> wrote:
>  Ta rychlost je zajimava, to tak je vazne? Proc se ptam, obcas se dovolavam
> po raw i/o device pro Open Source databaze, ktere by si takovou device sami
> organizovaly. Casto jsem dostal odpoved, ze to nebude treba pokud budou

Mam trochu obavu, ze raw i/o odzvonilo. V Linuxu se do raw i/o myslim
nikdo nehrne a ve FreeBSD v ramci "vyvoje" byla znakova/blokova zarizeni
nedavno sjednocena. Je to tezke - pokud jsou sjednocena, lze pouzivat
unifikovane cache/buffery (coz je v dnesni dobe prioritou). Pokud jsou
zarizeni oddelena, operacni systemu bude mit nejspis vzdy problemy.
A zda bude nebo nebude raw i/o treba, to asi ukaze teprve cas.

> kvalitni FS, bohuzel me zatim nikdo nepresvecil, ze nejaky takovy FS je..
> (pokud mi jde hlavne o rychlost *provozu* a robustnost - startovani
> (ne)checkovani mi nevadi).

Tohle je skutecne tezke. Ja osobne znam a spravuji Windows, FreeBSD,
Solaris, Unixware, Irix a Linux... Ve vetsine systemu existuje/existovala
nejaka podpora pro zurnalovani (a ACL ;-). Bud plne zurnalovy filesystem,
nebo logovani transakci, nebo kdo vi co jeste, co zavani zurnalovanim
- a me soucasne dojmy jsou takove, ze po nicem podobnem ani moc netouzim.
Ani ukladani souboru do B-stromu v adresarove strukture nemusi byt
vitezstvim - vzdy budou nejaka vykonnostni zlepseni a vzdy budou
nejaka vykonnostni zhorseni. Jedine, co se mi v soucasne dobe zamlouva,
jsou xfs (ale to jsem do detailu nezkoumal a obavam se, ze se dost spoleha
na rychlost sbernic a moznosti SCSI) a soft-updates (jo - je to
ta divna sada pravidel, ktera by mela zajistit konzistenci metadat
na disku; a predpoklada se, ze disk i pri vypadku proudu vzdy dokaze
nahrat cely sektor spravne na disk - coz pry vsechny disky dnes zarucuji).

Ja bych to rekl asi tak: Jsem zvedam, kdy kdo pochopi, ze rychlost
kupodivu nemusi byt ten nejdulezitejsi faktor pro hodnoceni systemu.

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science