Inzerat BSA (trochu OT)

Petr Soucek petr na ryston.cz
Neděle Leden 30 17:33:40 CET 2000

Milan Sorm wrote:
> Vzdyt ja osobne neznam jiny operacni system nez Microsoft Windows*, ve
> kterem by byla uspokojive vyresena podpora cestiny, ovladacu, konfigurace,
> dostupnosti aplikaci, behu na maximalnim poctu ruzneho hardware, dostatek
> literatury apod.

Microsoft Windows bezi jen na x86 hardware, a to jeste ne na starsich
systemech. Podpora cestiny je velmi slaba, ceske verze maji mnoho (i
bezpecnostnich) chyb, ktere byly v jinojazycnych verzich odstraneny. Je
tu naprosta nekompatibilita s okolnim svetem, i mezi verzemi Windows
navzajem (porad dostavam dokumenty z cinskych a korejskych Windows, ve
kterych z neznamych duvodu nejdou precist ani latinkove fonty), mezi
verzemi programu navzajem. Nektere z techto chyb ma ovsem i Linux.
Literatury k jinym operacnim systemum je podle me take dost, co mi ale
chybi u MS produktu, je velmi spatna podpora a nemoznost si cokoliv
upravit nebo doplnit.

> Mj. nema smysl vyvijet produkty pod Linux, protoze vetsina Linuxove komunity
> proste chce software zadarmo, tj. mne to neuzivi. Musim delat pro platici
> zakazniky - ti vsak maji Windows a tudiz i ja je musim jit koupit, abych pod
> ne mohl vyvijet.

To je otazka. Treba Dnews je pod linux a je pomerne popularni, i kdyz
stoji $485. Stejne tak treba Oracle nebo Sybase SQL servery, SAP R/3 a
spousta dalsich programu. I platici zakaznici pouzivaji Linux.

> Ostatne proc vlastne vyvijeme Linux ? Ja to porad nechapu. Nebylo by
> jednodusi, kdyby se lide, kteri utraci tolik casu to pomerne mrtveho
> produktu, radeji shromazdili ve vyojovem tymu a podporili doplneni nekterych
> casti Windows, ktere jsou mene kvalitni ? Microsoft takove veci na
> research.microsoft.com nabizi.

Sam jsem to kdysi zkousel. Nema to cenu. U microsoftu rozhoduji jeho
obchodni zajmy, ne zajmy uzivatelu.
A proc lide vyvijeji Linux? Zkuste si o tom neco precist a zamyslet se.
Treba to pochopite, i kdyz s tim nemusite souhlasit.

> V mnohem kratsim case by byl uzivatelsky prijmeny a stabilni system na
> svete. Microsoft by nemusel investovat tolik prostredku do reklamy a vyvoje
> - ceny jejich produktu by klesali a casem by se odstranili i ty aktivity
> kolem nelegalne kradeneho software - byl by docela levny.

To je prave omyl. Cim silnejsi pozici ma Microsoft na trhu, tim vyssi ma
ceny. Z principu nemuze nic jineho delat - je odpovedny svym akcionarum,
a to nejsou zadni altruiste. Nehlede na to, ze Microsoft nikdy neda
zdrojaky z ruky.

> Ovsem prave tim, ze budujeme znepratelene tabory sudlikarejici si svoje
> vlastni systemecky a pidisystemy ala Linux, napomahame tim vlastne rozsireni
> nelegalniho software, protoze tim neprimo zvysujeme naklady Microsoftu a tim
> padem i ceny jeho produktu, ktere se tak stanou pro radu lidi nedostupne.

:-)

> Zamyslete se nad tim a nepiste mi na to prosim rozhorcene vylevy. Ano, je to
> pravda, ja Linux moc v lasce nemam. Preferuji Windows, a presto ziju :)

Rozhorcene vylevy nemaji smysl, i ja pro nektere ucely preferuji
Windows, pro jine Linux a pro jine zase Netware. Spis se zamyslete nad
tim, proc nemate rad Linux - co Vam udelal? Nebo Vas irituji reci
nekterych jeho "zastancu"? To me taky, militantni nazory vseho druhu se
mi take nelibi, ale treba zrovna Linux si prece sve zastance nevybira,
ne?

> Vim, ze pro 90% z vas nemaji takovi lide pravo zit, ale co zmuzete proti
> svetu okolo, kde proste 95% tvori MS-svet. Prijde mi vyvijet neco jako Linux
> asi jako snazit se prosazovat vrtulova letadla v dobach tryskovych letadel

Jenomze Windows jsou v rade rysu prave ta vrtulova letadla. Ale i
vrtulova letadla se stale vyvijeji - pro urcite ucely. Pokud si budete
kupovat domaci letadlo, tak si tipuji, ze to bude na 99% vrtulove a ne
tryskove.

A svet okolo bere Linux velmi vazne, to snad neni treba dokazovat.

> apod. Proste: "Moje letadlo pada mene casto, protoze je vrtulove. Vase
> tryskova podle statistik padaji casteji." Spravneji by asi melo rict - dnes
> padaji vrtulova letadla mene proto, ze je jich celkem mnohem mene nez tech
> tryskovych. Proto se zda, ze i Windows padaji vice nez Linux...
>
> Mne osobne se Linux hrouti pomerne casto, kdezto Windows funguji jako
> stabilni system.

To asi zalezi na aplikacich. Pokud se system a aplikace dostatecne
odladi, tak nepada ani jedno. Pokud se Vam Linux hrouti dost casto, mate
dve moznosti - pokusit se ho poradne nastavit, pripadne nahlasit autorum
chybu nebo spolupracovat na jejim odstraneni. Pokud se Vam neco
podobneho stane u Windows, nemuzete delat vubec nic. Tedy muzete, ale
nebude to mit zadny efekt. Znam z vlastni zkusenosti.

Zdravi

Petr Soucek