Inzerat BSA (dlouhe)

Milan Plsek linux na brno.cz
Pondělí Leden 31 15:45:53 CET 2000

> Vzdyt ja osobne neznam jiny operacni system nez Microsoft Windows*, ve
> kterem by byla uspokojive vyresena podpora cestiny, ovladacu, konfigurace,
> dostupnosti aplikaci, behu na maximalnim poctu ruzneho hardware, dostatek
> literatury apod.

To je do znacne miry pravda. Lokalizace na linuxu je hnus. Nesouhlasim
ovsem s Vasim nazorem, ze po strance ovladacu jsou na tom MS produkty lip
nez linux. I kdyz...  mozna ano, ale jen diky tomu, ze vetsina vyrobcu
sama vyrabi ovladace urcene prave pro windows. To ale preci neni zasluha
MS a v okamziku, kdy se linux dostatecne rozsiri, se budou muset vyrobci
prizpusobit a vyrabet i ovladace pro linux ( ci jakykoliv jiny OS, ktery
se dostatecne rozsiri ).
Dostatek literatury dle meho nazoru take neni zrovna dobry argument, rekl
bych, ze ceska literatura na linux objemove vychazi tak zhruba stejne jako
na ruzna windows.
Konfigurace - no jednim z duvodu proc jsem MS platformu opustil a dodnes
ji nemam prilis v oblibe, ze Win me pusti jenom nekam a ja mohu provadet
jen zakladni konfiguracni praci - zkratka a dobre linux me na rozdil od MS
produktu neomezuje.

> Ostatne proc vlastne vyvijeme Linux ? Ja to porad nechapu. Nebylo by
> jednodusi, kdyby se lide, kteri utraci tolik casu to pomerne mrtveho
> produktu, radeji shromazdili ve vyojovem tymu a podporili doplneni nekterych

Nechapu proc by linux mel byt mrtvy produkt. Tak nejak kdysi mluvili
sefove SCO i HP-uxu. Dnes uznavaji linux jako obavanou konkurenci. Jedna
kuriozita: Cina pry vyviji svuj vlastni linux, jeho jmeno je pry "ruda
vlajka" :-))). Ja vim, ze je to celkem legrace, ale kdyz se jim to fakt
povede, bude to znamenat rozsireni uzivatelu linuxu o nekolik milionu
uzivatelu! Podle meho se linux od doby vzniku vysvihl z hracky na jedineho
skutecneho soupere windows ( o kterem jinem systemu se pise i v neodbornem
tisku, nez o windows(hanlive) a linuxu ? )

> asi jako snazit se prosazovat vrtulova letadla v dobach tryskovych letadel
> apod. Proste: "Moje letadlo pada mene casto, protoze je vrtulove. Vase
> tryskova podle statistik padaji casteji." Spravneji by asi melo rict - dnes
> padaji vrtulova letadla mene proto, ze je jich celkem mnohem mene nez tech
> tryskovych. Proto se zda, ze i Windows padaji vice nez Linux...

takovou argumentaci neuznavam, Windows se vetsinou pouzivaji na
uzivatelskych stanicich, na hry, textaky a tabulky, nebo maximalne jsou to
klienty serveru a i tam jsou casto se stabilitou dost na stiru. ( o
winNT nemuzu mluvit, protoze je neznam, ale z toho, co jsem slysel i od
lidi kteri maji MS certifikaty myslim, ze je hned tak pouzivat nezacnu ).
Naproti tomu linux vetsine z nas bezi prave na serveru a to je prava
zkouska ohnem.
Za skutecne podivne povazuji Vase zkusenosti s nestabilitou linuxu. Ja
provozuju znacne zatezovany linuxovy server na kterem bezi servery: pop,
samba, ftp, sendmail, tatacs, konference, dns, web server s 15 httpd,... a
to vsechno jede naprosto v pohode pomerne slabem hardwaru a jedine booty
jsou po kompilaci jadra, nebo pri vypadcich :-) ( dokonce nekolik let jel
tenhle server na PC pentiu-100, a 16 MB - nemyslim, ze by to dokazaly
NT ). Krome toho linux pouzivam jako lokal, na programovani a zkouseni
ruznych veci ( nektere veci co na tom provadim jsou fakt prasarny ) a Vase
zkusenosti s nestabilitou nemam.