DVD-RAM

Mila Kuchta mila.kuchta na atlas.cz
Neděle Červenec 30 14:43:24 CEST 2000

Zdravim,

Karel Volejnik <karel.volejnik na attocom.cz> píše v diskusním
příspěvku:0007291937494E.08681 na srv.attocom.cz...
> Pouzivate nekdo jednotku DVD-RAM ?

Bohuzel ne:-(

> Muzete napsat s jakym jadrem a patchi vam to chodi ?
>
> Zrovna se snazim to nejak nastavit, ale je to jeste hodne cerstva vec,
> takze jsem nasel jenom jeden patch na ide-cd driver (axboe), ktery doplni
> moznost zapisu.

Jak to myslite? Doplni moznost zapisu? Kam?

> Stacilo by mi zapisovat jako na CD-R, s pouzitim iso9660 filesystemu
> (cdrecord to umoznuje - rozsireni iso9660 na 4GB).
> Dalsi vec je UDF.
> Hloupe je, ze verze kernelu (2.4.0test1), ktera mi chodi s UDF rw
podporou,
> zase nechodi s podporou DVD-RAM.

Nevim, jestli Vam spravne rozumim, ale jedna vec je znat urcity fs (ro | rw)
a druha, znat instrukcni sadu pro ovladani konkretniho zarizeni (ro | rw),
neboli mit pro toto zarizeni ovladac.

> Nemate to nekdo vyresene ?

Nejsem sice odbornik na opticke technologie (:-(), ale shrnul bych to asi
takto. Pro cteni z (ide) cd-rom (dvd-rom) se pouziva obecna instrukcni sada
(ATAPI), ktera musi byt obsazena v jadre (modulech), pokud vlastnite cd-rom
s nekompatibilni instrukcni sadou je potreba sehnat ovladac pro konkretni
zarizeni. Naopak pro zapis na cd-r[/w] se pouziva obecna instrukcni sada
(registry radice) scsi, ktere se pro zapis na ide musi softwarove emulovat
(prekladat). Zase tu plati pravidlo s nekompatibilnimi zarizenimi, ale
osobne zadne neznam. Z toho vyplyva, ze jestli Vase jadro zna udffs (ktery
je standardem pro zapis na dvd), musite sehnat ovladac ktery Vam umozni
zformatovana data (udf) fyzicky zapsat. Melo by to fungovat asi takto:
obecny prikaz pro zapis -> vfs -> udffs -> ovladac, ktery zaridi
nizkourovnove operace. Zbyva Vam tedy sehnat budto obecny ovladac pro zapis
na DVD, pripadne ovladac od vyrobce.

S pozdravem

Mila Kuchta

P.S.: Pripadne namitky jsou vitany :-)