jak funguje SHAPER

David Rohleder davro na ics.muni.cz
Středa Březen 1 10:58:35 CET 2000

"Michal Z." <michal na cesl.cz> writes:

> [...]
> treba za 1 sekundu ho odesle, tak mi to asi moc nepomuze, protoze vlastne
> firma c.1 si rekne ze bude stahovat nejaky soubor pozadavek na stahovani
> odesle do internetu rychlosti 32K ale z internetu na to PC s tema 2 LAN to
> pujde 64K a z toho PC k firme c.1 to pude 32K. Takze ve vysledku linka 64K
> bude furt zatizena a jedineho ceho dosahnu bude to ze k firme pudou data 32K
> rychlosti a ten zbytek se bude hromadit v jakesi vyrovnavaci pameti na tom
> PC.
>
> vse co jsem napsal je pouze moje teorie, takze pokud by jste mohl nekdo

Tak to nastesti nefunguje. TCP protokol ma v sobe brzdici mechanismy,
ktere omezi prutok maximalne na sirku nejuzsiho mista (diky zahazovani
paketu v tom miste).

U shaperu se da rict, ze castecne zdrzuje odchazejici pakety
(tzn. dava je do bufferu), ale pokud buffer pretece, tak je jednoduse
zahodi. To vede ke zpomaleni TCP spojeni.

Navic shaper ve vasi situaci nic nevyresi. Nejlepsi reseni je pomoci
CBQ v jadrech 2.2. To rozdeli tu linku do internetu spravedlive.

Asi nema cenu zahazovat pakety, ktere uz na ten vas router z internetu
dojdou (ikdyz to je otazka).

> diky
>
> Michal Zemek

Brno, Czech Republic