Dotaz Linux-zacatecnika

Sobota Březen 11 00:39:08 CET 2000

"Matejka Marek" <matejka.marek na volny.cz> writes:

> Chtel bych si taky koupit SuSe 6.3 a tak se ptam:
>
> Jaky na tebe tato distribuce dela nebo udelala dojem?

Pouzivam anglickou verzi SuSE 6.3 (ceska v te dobe nebyla k
dispozici). Je to velmi kvalitni distribuce. Duvod prechodu od RedHatu
k SuSE byl nasledujici: Obcas nekam prijedu a potrebuji Linux
zprovoznit na tamnim PC co nejrychleji. V pripade RH se SW ktery
pouzivam (napr. VTK, Acrobat Reader, ...) musi vsemozne shanet na
Internetu, konfigurovat, ... V pripade SuSE je skoro vse pripraveno na
CD a velmi rychle se to instaluje. (Na spotrebovanem mistu na disku mi
nezalezi, obvykle mam disky s kapacitou nad 20 GB).

RedHat ma lepsi autodetekci HW pri instalaci. V pripade SuSE se rada
veci musi zadavat rucne. Nicmene prirucka k SuSE je velmi dobre psana
(anglicka verze ma asi 400 stran, ceska je podstatne kratsi) takze to
nebyva velky problem (pokud vim, co mam za HW). Dokaze-li SuSE vsechen
HW detekovat, pak je instalace pomoci Yast2 zcela trivialni
zalezitost.

Rekl bych, ze konfigurace systemu muze byt pro cloveka neznaleho Unixu
snazsi pomoci YASTu v SuSE, nez pomoci nastroju v RedHatu. Ale YAST je
vec prakticka, nikoliv dokonala, budoucnost je nekde jinde.

> Co podpora cestiny odhadem v %?

Cestinu nepouzivam, zkusenosti s ni nemam.

> Jsou nejake zavaznejsi chyby ktere te odradili?

Z RedHatu jsem byl zvykly na pomerne kvalitni autodetekci HW, v
pripade instalace SuSE jsem musel zjistovat jakou mam sitovou kartu,
ktery driver mam pouzit... RedHat jsem nezatratil, CD mam vzdy v
zaloze, ale SuSE je pro me potreby praktictejsi. (Zde ale znovu
zduraznuji, ze nepouzivam cestinu - ve Svedsku ani v UK proste
dokumenty v cestine nechteji).

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR