Vyber verze LINUXu

Milos Prudek prudek na nembv.cz
Pondělí Březen 20 10:22:51 CET 2000

> Premyslel jsem o COREL LINUX na bazi Debianu, jak byla prezentovana CD-ROMu PC WORLD 2/2000 ci pomoci Red Hat 6.1 z instalacniho CD a prirucky vydane Computer Pressem.

Obe distribuce jsou dobre.

> Jelikoz nejsme az zase tak velky pocitacovy odbornik, byl bych rad, kdyby instalace byla obdobna instalaci W9x, jaka je moznost vyberu "balicku" a jazykovych verzi. Dale by mne zajimalo, jakym zpusobem provozovat nektere wokenni aplikace, ktere bohuzel nejsou pod LINUXem (

Obe distribuce umoznuji vyber balicku a jazyka. Ovsem prinejmensim
RedHat nainstaluje vsechny lokalizacni soubory (tzv. locales), vcetne
mandarinske cinstiny ve trech verzich, v celkovem objemu pres 20MB.
Takze pokud potrebujete ucetrit diskovy prostor, muzete po uspesne
instalaci odmazat zbytecne locales.

> treba i nektere hry ), eventulne programy od nakousnuteho jablicka.

Pokud chcete spustet Windows programy UVNITR Linuxu, muzete pouzit bud
emulator WINE (ano ja vim ze WINE znamena Wine Is Not an Emulator :-),
ale ten nedokaze moc programu pro Win95, spis umi Win3.11. Nebo muzete
pouzit vmware, coz je program umoznujici spustit normalni
Win95/98/NT/2000 uvnitr Linuxu (v okne nebo na fullscreenu), a pak
funguje skutecne naprosto vse. Sam jsem s VMware velice spokojeny. 40 MB
RAM je ale pro VMware naproste minimum.

> Slysel jsem, ze LINUX potrebuje vlastni partition na HDD. Mam dva HDD - 1. primary master WD 1.1 GB jako bootovaci s W95, druhy jako primary

Sice nepotrebuje nutne vlastni partici, ale pracovat na Linuxu pres VFAT
je neco, co by se vam rychle zajedlo. A instalace timto zpusobem neni
tak snadna.

> volnym. Jak ma rozdelit partition na tomto disku, aniz bych zlikvidoval mne drahe soubory a programky?

Jakkoliv, hlavne pri instalaci nerikejte Linuxu aby odstranil vasi Win
partici. Linux Vam jasne ukaze ktera partice je Windows partice, no a
kdyz mu reknete aby ji smazal, a potvrdite kontrolni dotaz, tak ji
skutecne smaze. Jinak to neudela.

> A jak zaridit, aby nasledne LILO dalo ny vyber mezi LINUXem ci W95?

Tato moznost Vam bude nabidnuta na konci instalace zcela automaticky.

Pro pripad ze se rozhodnete Linux odinstalovat (treba s nim nebudete
spokojeny, nebo budete chtit provest instalaci znovu), dejte pozor na
jednu vec: jakmile je jednou LILO aktivovano, nemel byste pro
odinstalaci LILO pouzit nic jineho nez prikaz /sbin/lilo s prislusnym
odinstalacnim parametrem. LILO si totiz pri instalaci zapamatuje puvodni
master boot record, a dokaze odstranit samo sebe a vratit puvodni
Windowsasky master boot record na puvodni misto. [Jeden kolega neznaly
Linuxu ale zbehly ve Windows si nainstaloval linux, a pak se rozhodl
zmenit velikost partici pomoci Partition Magicu. Vysledkem bylo ze
Windows uz nenabootoval, nepomohlo 'fdisk /mbr' ani 'sys c:', a bylo
nutne preinstalovat Windows. O aplikace ani o registry neprisel, ale
musel stravit hodinu 'preinstalaci' Windows.]

> Dale jsem se dozvedel, ze LINUX zatim bohuzel nepodporuje interni faxmodemy na PCI slotu. Je to pravda a mam si poridit externi modem?

Pokud si to muzete dovolit, tak ano. Stejne je externi modem lepsi kvuli
moznosti sledovat displej/LED. Linux v dohledne dobe nebude podporovat
PCI modemy. Je to skoda.

> A netusite, zda se planuje vydavani nejakeho casopisu venovaneho hlavne LINUXu?

Ciste linuxove casopisy: napr. http://slashdot.org,
http://www.linuxtoday.com, http://www.32bitsonline.com

Nektera nezavisla media, ktera informuji o Linuxu objektivne:
http://www.osopinion.com/, http://www.zdnet.com

Casopis uverejnujici negativni clanky o Linuxu: http://www.slate.com
(tento casopis je majetkem firmy Microsoft Corporation)

--
Milos Prudek