jak velky disk snese EXT2?

Neděle Květen 14 02:46:06 CEST 2000

On 21 Apr 2000, Pavel Janik ml. wrote:

>    > Mel jsem zato, ze pokud mate SCSI a vic disku, muze fsck bezet
>    > paralelne. Nebo se mylim? Na jednom disku si nejsem jist, jak by
>    > to bylo.
>
> fsck umí běžet paralelně i na IDE, ale umí to pouze pro diskové oblasti na
> různých discích.

No, asi by umelo, ale je to k nicemu, protoze disk bude delat neustale
temer full-seek hlavickama na disku ze strany na stranu a celkova doba
kontroly se o tyto presuny prodlouzi.

Pak neni pravda, ze Ext2 ma limit 2GB na soubor (jak tu nekdo zminil). 2GB
na soubor je limit VFS (Virtual File System), coz je sjednocujici rozhrani
pro ruzne filesystemy v jadre (mezivrstva) a to jeste navic jen na x86 32
bitove platforme (tedy Intel & compatibilni). Tento limit se da prolomit
pomoci patchu do jadra a myslim, ze v 2.4 bude pritomen (protoze na to
dost lidi nadava). V kazdem pripade jsou tyto patche pritomny v reiserfs
(pro 64 bitove platformy omezeni neplati uz davno), takze jejich vstup do
jadra pro platformu x86 je realny.

Max velikost souboru je limitovana velikosti 'block size' (alokacni
jednotka), protoze jejich pocet v i-node je omezeny (dela se tam kaskada,
takze by to melo byt pro velikost bloku (k) 4096 [coz je maximum pro
i386 architekturu] asi 8TB teoreticky, prakticky myslim 4TB kvuli
pointru v registru procesoru):

10*k + 128*k + 128*128*k + 128*128*128*k

Jestli to je dobre, to nevim, ale urcite je to nekde dobre zdokumentovane
(viz. Filesystems-HOWTO). Zkuste take:

dumpe2fs /dev/hda1 | head -24
tune2fs

Pracuje se take na ext3. Zajimave by bylo jiste i zjisteni, kam se limity
posunou u 128 bitoveho procesoru (Crusoe).

--
                        Milan Kerslager