Dotaz na pridelovani portu v IP

Míla Kuchta mila.kuchta na atlas.cz
Pondělí Listopad 13 07:04:15 CET 2000

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek <janousek na fonet.cz> wrote:
>         Zdravim,
>
>         pomerne podrobne znam mechanismus komunikace pomoci IP, co mne ale
> zajima je takovato vec...:
>
> Mam ciste najety system a na nem bezi rekneme pouze 1 demon
> poslouchajici na portu XYZ (rekneme, ze je privilegovany => port je
> pravdepodobne < 1024).

Historicka zasada unixu, ktera mela povodne snizit riziko napadeni
beznym uzivatelem, jelikoz se ale neujala je to jen takovy kodex
bez vetsi ucinnosti. Jedinou vyhodu bych dnes videl v tom, ze si
uzivatel nenasadi vlastniho demona na volny port a nebude cekat az
ho nekdo pouzije.

>         Tak a ja se nyni zvenku pripojim na tento port. Co se stane - Linux
> prideli port ABC a dalsi komunikace s venkem probiha na tomto portu do
> uzavreni portu.

Nestane se nic pokud o to vyslovne nepozada demon.

> [...]
> ABC 'dynamicky' prideluje. Je to zavisle na OS nebo je std. hodnota? V
> Linuxu jsem akorat v /usr/include/netinet/in.h nasel IPPORT_USERRESERVED
> = 5000. Zajimave ale je, ze napr. zname IRC ma dle /etc/services
> pridelen port 6667 a i nektere dalsi well-known services maji porty nad
> 4999:-(. Trochu gulas, ne?
>
>         Vzhledem k tomu, ze je to dosti kriticke pro nastaveni firewallu, rad
> bych si v tomto udelal jasno... Co tedy na to normy, RFC atd... (Hledal
> jsem, ale nic jsem krome rozumnejsiho udaje v src. linuxu nenasel)

Jedinecnost spojeni neurcuje jen cilovy port, ale dvojice hodnot
Alokovat tedy dynamicky nejake porty je ve vetsine pripadu zbytecne,
jelikoz neni problem aby na port xy bylo pripojeno najednou vice
klientu.

S pozdravem

Mila Kuchta