sudo - specielni dotaz

Martin Mačok martin.macok na underground.cz
Pondělí Listopad 20 22:59:39 CET 2000

On Mon, Nov 20, 2000 at 10:03:29PM +0100, David Kuzela wrote:

> Tak me napada k cemu vlastne potrebuje bezny uzivatele rootovska prava
> pro vytvareni image? On nema pravo CIST /dev/hdc? A proc mu ho (napr.
> prostrednictvim specialni groupy) nedate?

Pokud date uzivateli pravo na cteni celeho disku, bude si moci cist
vsechny soubory na tomto disku a to nemusi byt ucelne ...

Napiste si skript v bashi, ktery si nacte parametry (man bash, $0 $1
..), otestuje jejich 'spravnost', provede prikaz dd .... a da na takto
vytvoreny image prava takova, ze jej ten uzivatel zase nebude moci cist.
[ BTW, co chcete dale delat s timto image? ]

Tento skript pridejte do /etc/sudoers (prikaz visudo).

Jooo, pokud neumite napsat ani ten skript, tak to je jina ... naucte se
programovat v shellu ...

Pokud nerozumite temto zalezitostem, tak nema cenu, abyste ten system
delal bezpecny ... Naucte se pracovat s Unixem, kupte si nejakou knihu,
treba LDP ... anebo si na toho nekoho sezente/zaplatte.

> Wrapper je program (obvykle SUID) slouzici k rizeni pristupu k jinym
> programum,

Skripty takto nefungujou (jen v perlu s pouzitim suidperlu)

> vetsinou se vytvari z duvodu zvyseni bezpecnosti.

... anebo snizeni ;-]

bye

--
< Martin Mačok    .-=  martin.macok na underground.cz  =-.   < iso-8859-2 >
  \\. http://kocour.ms.mff.cuni.cz/~macok/  http://underground.cz/ .//