Hlasovani

Jan Marek jmarek na pf.jcu.cz
Pátek Říjen 6 16:48:37 CEST 2000

Dobry den,

Petr Novotny wrote:

> Koukam, ze tenhle problem tu zaujal povicero lidi. :-)

:-)

> Tohle je prilis pozde. Takhle nekdo (bez rizika odhaleni) sabotuje
> hlasovani - proste zahlasuje dvakrat, odhali se, ze nekdo fixloval,
> vse se zopakuje, on znovu zahlasuje dvakrat... a tak dale a tak
> dale, hlasovani neprobehne a tedy navrh se neschvali.

Ano, taky me to napadlo, kdyz jsem to odeslal :-(...

Pak je snad jedina moznost, a to jakasi autorita, ktera vydava
klice a poznamenava si, komu klic vydala, a ze mu ho vydala, ale
nepoznamena si, jaky klic mu vydala. Nu a kdyz skonci faze
vydavani klicu, tak vsechny tyhle klice posle na server, na
kterem se bude hlasovat a uzivatele se prihlasuji pomoci klicu na
jedno pouziti, ktere dostali od te autority...

Ono by to slo udelat i tak, ze by se pri vydani klice zapsalo do
databaze, ze byl klic vydan a soucasne se tento klic predhodil
autentikujicimu serveru. Tak by bylo zajisteno, ze
- 1 uzivatel ma 1 klic
- nikde neni napsano, jaky klic to je
- muze volit pouze jednou (klic na jedno pouziti, BTW: jak
funguje S/Key, dal by se pouzit?)
- to, ze se nevi, jaky hlasujici ma jaky klic by se zajistilo
tak, ze by se nesmely delat zaznamy o case vydani klice a klice
by se musely predavat autentikujicimu mechanismu po jednom. Mozna
by na to slo vyuzit nejakou tabulku, ktera by nebyla nijak
svazana s tabulkou hlasujicich, ale byly by tam pouze klice. Pri
pouziti klice by byl tento z tabulky vymazan, pripadne by se k
nemu zapsala volba a tim by nesmel byt pouzit znovu, to by bylo
jeste daleko nejjednodussi reseni.
- tim by taky bylo overitelne, ze se scitaly ty hlasy, ktere byly
dany (kazdy by si proste mohl najit, zda v te tabulce existuje
ten jeho klic a s jakym vysledkem hlasovani)

Je to takhle lepsi?

> Ale nebojte, kdybyste byl placen (na plny uvazek), abyste se
> takovymito vecmi zabyval, taky byste vetsinu tech protokolu
> vymyslel.

:-) Mozna... :-)

> --
> Petr Novotny, ANTEK CS

Zdravi
Honza Marek
P.S. Pokusil jsem se promyslet, jak u nas funguji volby -
hlasovaci listky jsou vyjadreny hashem, ktery umoznuje pristoupit
k hlasovacimu mistu :-)))
--
Ing. Jan Marek
mailto:jmarek na email.cz, tel.:038/777 30 72