Hlasovani

Jan Marek jmarek na pf.jcu.cz
Pátek Říjen 6 17:22:07 CEST 2000

Dobry den,

Petr Novotny wrote:

> Jasne, takhle je to myslene.
>
> Neresite ale jiny problem. Vy se pripojite (telnetem? http? jinak?) a
> zadate svuj hlas. Ja jsem bezskrupulozni administrator, zjistim si
> IP adresu spojeni, vsimnu si, ze to je vas pocitac, a za 1000000 Kc
> prodam Blesku informaci, ze jste pro legalizaci ******* (doplnte si
> sam - nechci vas urazit :-)).

Hmm... Zase jsem na neco zapomnel. Jeste ze existuje verejne
forum :-) Nicmene, na tohle je velmi jednoduche reseni: hlasuje
se z vyhrazenych pocitacu, nejlepe jednoho... :-) Pro vice lidi
(>>100) by se tech pocitacu dalo pouzit i vice :-)))

> [...]
> musite mit chytrejsi protokol, kde by treba zmena hlasu
> znamenala nutnost invertovat hashovaci funkci nebo rozlustit RSA.
> Treba tak, ze mi scitator potvrdi prijeti hlasu tak, ze mi posle muj
> hlas a me cislo, to vse podepsane jeho privatnim klicem. V pripade
> sporu ja nemuzu tvrdit, ze jsem hlasoval jinak, a scitator musi
> ukazat, ze muj hlas pouzil tak, jak jej potvrdil. (To lze jeste dale
> upravit, ze ja muzu dokazat, ze scitator (ne)pouzil muj hlas, aniz
> bych rekl, jaky ten hlas byl - pomoci nejakeho bit-commitment
> protokolu - de facto jednocestne hash funkce.))

Ano, ta zmena hlasu... Hmmm... Ale takhle, jak jste to dotahl vy,
uz by to bylo zase o dost lepsi :-))) Jen by to melo jednu velkou
nevyhodu: ten program by musel vedet, kam ma poslat potvrzeni o
hlasovani (pokud by ho nevydal na miste, ze, to by taky slo),
cimz bychom se dostali zpet k anonymnosti :-)))

> Jo, kdyby slo elektronicke volby udelat snadno, tak uz by je v USA
> pouzivali, aspon na lokalni urovni. :-)

No, nevim, nevim...

> Petr Novotny, ANTEK CS

Zdravi
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek
mailto:jmarek na email.cz, tel.:038/777 30 72