NFS server

Jan Sedlacek jan.sedlacek na asicentrum.cz
Sobota Říjen 7 21:13:20 CEST 2000

Diky za odezvu. Pokusim se priblizit muj problem o neco bliz.

> Pokud klient montuje NFS filesystem s volbou "soft" a spadne-li
> server, pak po pri pokusu o I/O operaci dostane program po timeoutu
> chybovou hlasku. Pokud se montuje s volbou "intr", pak pomoci signalu
> je mozne ukoncit zablokovanou operaci. Popis je v nfs(5).

Takto to ale na Solarisu jde. Na Solarisu pouzivam volbu hard.
Priklad pro Solaris:
NFS server: kocka, sdili dir /shared
NFS klient: pes

* Pokud na kocce spadne NFSko, a ja na psovi dam prikaz 'ls
/shared' mam smulu a dostanu hlaseni a zastaralem NFS odkazu.
Jinak ale muzu pracovat, muzu se prilogovat, muzu dat 'init 0' a
psa regulerne "shodit" (po timeoutu, kdy se pes pokousi odmontovat
NFS disk /shared).

* Bezi-li mi na psovi proces, ktery prubezne zapisuje na
kocku:/shared/... a NFS na kocce spadne, proces se zastavi a po
znovunabehnuti NFS na kocce pokracuje dal.

Pouziji-li na Linuxu pro mountovani volbu hard, vypada vyse
uvedeny priklad nasledovne:

* Pokud na kocce spadne NFSko, a ja na psovi dam prikaz 'ls
/shared' mam smulu a dostanu hlaseni a zastaralem NFS odkazu.
Jinak ale muzu pracovat, ale (!!!) nelze se prilogovat, nelze
shodit stroj regulerne !!!. Tzn, ze pokud mi na NFS serveru
zbuchne disk (napr. fyzicke poskozeni), nemuzu klienty ukoncit,
aniz bych nepouzil tvrdy reset a neriskoval tak poskozeni
filesystemu.

* Bezi-li mi na psovi proces, ktery prubezne zapisuje na
kocku:/shared a NFS na kocce spadne, proces se zastavi a po
znovunabehnuti NFS na kocce pokracuje dal. (stejne jako na
Solarisu)

Pouziji-li na Linuxu pro mountovani volbu soft, vyresi se problem
s tim, ze se nemuzu prilogovat a ze nelze stroje shodit, ale
spadne mi kazdy proces (nebo alespon jeho vystup na sdileny disk
se zmrsi), ktery disk kocka:/shared pouziva. Navic nemuzu ani NFS
restartovat, aniz bych tim ohrozil procesy uzivatelu pouzivajici
kocka:/shared. (moje zkusenost je takova, ze NFS restartuji po
kazde uprave /etc/exports souboru). Cekat na prilezitost, kdy na
klientech nic nepobezi nelze.

Pokud jsem zkosel volbu intr, chovani bylo podobne jako pri volbe
soft (vystup programu na sdileny disk se zmrsil).

Proto pouzivam volbu hard, ale potrebuji mit moznost stanici
shodit i kdyz jeji NFS server neodpovida. Nelze se na ni ani
prilogovat a pokud uz prilogovany jsem, nelze ji shodit, protoze
ceka na odezvu NFS serveru.

Predem dekuji za odpoved.

Jan Sedlacek