OT? Lilypond - noty na buben (benik) (long)

tosovsky na lesopo.cz tosovsky na lesopo.cz
Čtvrtek Říjen 12 11:17:20 CEST 2000

Zdeněk Böhm wrote:
> Zajimave, jak zazite je prislovi o notach na buben -:) Taky jsem byl
> zvedavy, kdyz jsem je dostal poprve do ruky, ale musim Vas zklamat, vypadaji
> docela vsedne. Mozna az na skutecnost, ze hlavicky not pro cinely se
> vykresluji jako krizek (jeden z duvodu proc lilypond). Pri prumerne big
> beatove skladbe je jich na osnove jak mravencu, takze kdyz nekdo rekne o
> nekom, ze ma zuby jak noty na buben, predstavim si nekoho s "hubou plnou
> zubu" -:)

Nejdřív malé vysvětlení ( i když dost OT) :
Pokud jde o noty na buben a jejich souvislost s chrupem některých lídí,
Pak je třeba si uvědomit, že tento příměr je už hodně hodně starý
(používal to můj děda a určitě to měl od svého dědy).
Čili zřejmě jsou myšleny noty *jenom* na velký buben a to v době, kdy
neexistovaly bicí soupravy, takže v tipickém orchestru byl hráč na velký
buben , hráč na malý buben a činelista.

A ještě prosba :
Rád bych psal a tiskl noty v Linuxu, ale nějak nemohu najít správný software.
Dlouho jsem používal Encore od Passport Designs ve Win 3.11/95/98/2000,
který má mimo jiné i tyto vlastnosti :

* Noty se vkládají v grafice přímo do notových osnov buď pomocí klávesnice
   a myši nebo přes MIDI z připojeného keyboardu

* Přímo v grafice se dají dělat různé úpravy - tahat myší a měnit tak výšku
tonu,
   měnit hodnoty not, různě seskupovat a rozdělovat noty, atd.

* Každé osnově v partituře se dá přidělit MIDI kanál a nástroj

* Kdykoliv se dá přehrát co jsem napsal - buď celá partitura (jijí část) nebo
jen
   vybrané nástroje.

* Mohu používat téměř veškeré značení, které se v notovém zápisu může vyskytovat

   (různé texty, předpisy tempa, dynamické značky, akordové značky, kytarové
    značky, kytarovou tabulaturu, text písně zapsaný po slabikách pod jednotlivé
noty,
    ...... určitě jsem na mnoho věcí zapoměl)

* Napsaná partitura se dá různě upravovat : měnit klíč jednotlivých osnov,
transponovat,
   měnit tempo, extrahovat z partitury jednotlivé party,...

Zkrátka pokud jste se někdy pokoušeli zapsat skladbu z nahrávky, či nějakou
vlastní tvorbu
*ručně* na papír, tak víte o čem mluvím. Encore dělá přesně to co potřebuju, ale
rychleji
a tiskový výstup je dokonalý - s mým škrábáním not se to samozřejmě nedá
srovnat.
Teď chci ale najít něco pro Linux. Pokoušel jsem se nainstalovat Brahms, což se
mi nepovedlo
(s Linuxem teprve začínám), ale podle popisu na jejich stránce to stejně není to
co chci.
Myslím, že Lilypond funguje tak, že píšu textové příkazy a on z toho potom tvoří
tisk.
Věděl by někdo o něčem ?

Zdravím

Tošovský