OT? Lilypond - noty na buben (benik) (long)

Michal Krause michal na krause.cz
Čtvrtek Říjen 12 14:26:23 CEST 2000

On 12/10/2000, tosovsky na lesopo.cz wrote:

Zkusim Vase pozadavky konfrontovat s Lilypondem:

> Rád bych psal a tiskl noty v Linuxu, ale nějak nemohu najít správný
> software. Dlouho jsem používal Encore od Passport Designs ve Win
> 3.11/95/98/2000, který má mimo jiné i tyto vlastnosti :
>
> * Noty se vkládají v grafice přímo do notových osnov buď pomocí klávesnice
>    a myši nebo přes MIDI z připojeného keyboardu

Tohle Lilypond neumi, neni to sekvencer, ale sazeci program. Ciste
subjektivne a z praktickych zkusenosti silne doporucuji pouzivat non-GUI
program. Prace je tak rychlejsi (samozrejme po jeho zvladnuti). Pokud
budete trvat na GUI, muzete zkusit Denemo (hledejte na freshmeat.net),
coz je rozhrani k Lilypondu. Udajne se pracuje take na nove verzi
Rose Gardenu, ktery bude nativne pracovat s formatem Lilypondu, ale to
je asi v nedohlednu. Pokud budete chtit zadavat data primo z MIDI
keyboardu, bude to chtit pouzit nejaky sequencer (treba Rose Garden nebo
zmineny Brahms, par dalsich jiste najdete opet na Freshmeatu).

> * Přímo v grafice se dají dělat různé úpravy - tahat myší a měnit tak
> výšku tonu, měnit hodnoty not, různě seskupovat a rozdělovat noty,
> atd.

Denemo to umi, opet to subjektivne nepovazuji za pruznejsi, nez prace se
zdrojakem.

> * Každé osnově v partituře se dá přidělit MIDI kanál a nástroj

Ano.

> * Kdykoliv se dá přehrát co jsem napsal - buď celá partitura (jijí
> část) nebo jen vybrané nástroje.

Tady je ta zakladni odlisnost - cilem Lilypondu je produkovat kvalitni
tiskovy vystup, ne MIDI - to je vedlejsi efekt. Takze to prehravani neni
"kdykoliv", ale pouze po rekompilaci. Samozrejme, ze lze snadno
zakomentovat to, co nechcete prehravat, ale rekompilaci se nevyhnete.

> * Mohu používat téměř veškeré značení, které se v notovém zápisu může
> vyskytovat
>
>    (různé texty, předpisy tempa, dynamické značky, akordové značky, kytarové
>     značky, kytarovou tabulaturu, text písně zapsaný po slabikách pod
>     jednotlivé noty, ...... určitě jsem na mnoho věcí zapoměl)

Zatim jsem nenasel nic, co bych v Lilypondu nezapsal. Nektere mene caste
znaceni je ale nutne delat ponekud sloziteji (napriklad noty v
zavorkach), ale vetsina veci je zahrnuta primo. A co neni, to resi
jednou provzdy TeXova makra :)
Z toho, co jste vypsal neuspejete tusim pouze s tablaturami. Ty v
Lilypondu nejsou a pokud je mi znamo ani nebudou.

> * Napsaná partitura se dá různě upravovat : měnit klíč jednotlivých
> osnov, transponovat, měnit tempo, extrahovat z partitury jednotlivé
> party,...

Ano.

====

Souhrn: Lilypond je velmi mocny program, ale je treba si uvedomit, k
cemu je urcen.

Mimochodem, prave jsem si vzpomnel, ze jsem slysel chvalu na MIDI
sequencer Jazz++. Je to puvodne komercni program, pozdeji prevedeny pod
GPL. Treba by mohl splnit nektere Vase tuzby prave on.

S pozdravem

                           Penguino  veritas